Mentaal welzijn jongeren verslechterd

SCHAGEN – Door de corona pandemie is het mentale welzijn onder jongeren in de Noordkop verslechterd. Dat blijkt uit onderzoek door de GGD Hollands Noorden.  

De gemeente Schagen laat ons dit weten als reactie op onze vragen naar aanleiding van het nieuws dat de gemeente Den Helder geld beschikbaar stelt om jongeren te helpen bij de nasleep van de corona pandemie. 

Extra schoolmaatschappelijk werk

Dat de mentale gezondheid in de regio is verslechterd is mondeling bevestigd in gesprek met de scholen. Samen met het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs heeft de gemeente Schagen besloten om extra in te zetten op schoolmaatschappelijk werk. 

“Zij krijgen in het basisonderwijs een prominentere aanwezigheid en proberen ‘kleine’ vragen al af te vangen voordat het wijkteam wordt ingeschakeld”, aldus de gemeente. “Zo wordt de preventieve rol nog beter benut en wordt er voorkomen dat ‘kleine problemen’, grote problemen worden.” 

In het voortgezet onderwijs en het praktijkonderwijs was nog geen schoolmaatschappelijk werk aanwezig. De gemeente geeft aan hier nu wel mee te zijn begonnen, omdat ook hier de problematiek toeneemt. Hoe deze problematiek er precies uitziet wordt niet uitgelegd. 

Uitbreiding jongerenwerk

Naast het schoolmaatschappelijk werk is de gemeente ook begonnen aan een uitbreiding van het jongerenwerk, door Link Jongerenwerk Schagen. De jongerenwerkers kunnen op deze manier samen met de jongeren kijken waar zij behoefte aan hebben en hen zo nodig doorsturen naar het wijkteam. Ook organiseren zij extra activiteiten.

Het jongerenwerk richt zich met name op de pauze en naschoolse momenten bij het Regius College en het Clusius College. Scholen hebben geconstateerd dat zij zelf soms signalen van leerlingen missen in de klas of op school. Buiten in vriendengroepen zijn zij veel toegankelijker. Jongerenwerkers spelen hierop in door de jongeren buiten op te zoeken en proberen zo een verbindende rol te vervullen. 

Effect van extra maatregelen

Hoe achterhaald wordt welke jongeren behoefte hebben aan extra ondersteuning, is volgens de gemeente een samenwerking tussen de schoolmaatschappelijk werkers, mentoren, leerkrachten, ondersteuningspunten binnen scholen en de jongerenwerkers buiten. “Zij vormen samen het netwerk om de signalen op te vangen en zorg in te zetten wanneer dit nodig is. De samenwerking tussen deze partijen maakt dat we een sluitende cirkel rondom deze jongeren creëren.” 

Aan de scholen is dan ook opdracht gegeven om middels hun eigen informatiesystemen – aangevuld met de informatie van schoolmaatschappelijk werk en Link – bij te houden hoe het met de jongeren gaat en om het effect van de extra inzet op het schoolmaatschappelijk werk en het jongerenwerk te meten. 

Alles wordt bekostigd uit de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs. Dit is een (niet-structureel) investeringsprogramma van het kabinet om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. 

Avatar foto
Róman Luijks is in het kader van een landelijk samenwerkingsproject tussen de NOS en de lokale omroepen, namens de NOS, werkzaam bij Noordkop Centraal als algemeen verslaggever. Iets delen met Róman? Mail naar roman.luijks@noordkopcentraal.nl



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: