Laadkaart helpt parkeertijd in te perken

SCHAGEN – In Schagen bestaat geen maximale parkeertijd bij laadpalen voor elektrische auto’s met als gevolg langparkeerders. Volgens wethouder Hans Heddes is er een hulpmiddel dat het aantal langparkeerders kan verminderen. 

Heddes wijst erop dat inwoners van de gemeente gebruik kunnen maken van een laadkaart. Deze kaart kan de automobilist op zijn of haar dashboard neerleggen, met daarop de verwachte tijd dat de auto is opgeladen.

“De bestuurder heeft de optie zijn of haar adres of telefoonnummer op de kaart te zetten. Op de laadkaart kunnen aangeven dat wachtende bestuurders contact op kunnen nemen als de elektrische auto is opgeladen. Zo voorkomen we laadstress en kan iedereen in de buurt zorgvuldig en efficiënt omgaan met de beschikbare laadpalen in de buurt. Elke bestuurder kan maximaal drie laadgeefkaarten per persoon kosteloos ophalen bij de balie van het gemeentehuis in Schagen”, meldt Heddes.

 

Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
6 antwoorden
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    We hebben het hier wel om openbare laadpalen in de publieke ruimte. Deze zijn betaald via de overheid. Het plaatsen van die palen is dan vaak uitbesteed om winst te kunnen maken door gecontracteerde partijen. Denk aan Vattenfall, Eneco, Alfen, etc.. Zij hebbenbehoefte aan de verkoop van zoveel mogelijk stroom.
    Elke oplaadpaal zoekende automobilist moet zo bij de paal kunnen om te laden. Een laadpapiertje op het deskbord lokt alleen maar ruzie en ellende op. In wiens belang is dit?

    Beantwoorden
  2. Johan Witse
    Johan Witse zegt:

    Het zijn 2 voeters met het verstand van een borrelnootje die in schagen de dienst uitmaken.
    Wat een ongeloofelijk stom idee.
    De kan een bericht naar de bestuurder sturen wanneer hij vol is en kleurt de oplader van groen naar blauw.
    Staat de auto op een laadplek met een blauwe lamp (dus vol) is hij in overtreding.
    Heddes gaat het kleuterwiel opnieuw uitvinden.

    Beantwoorden
  3. Dirk
    Dirk zegt:

    Wat een lulverhaal van deze Wethouder. Bij de foto boven het stukje staat het verkeersbord met onderbord wat gebruikt wordt in Schagen. Volgens dat bord mag je op deze plaats parkeren tijdens het opladen van de elektrische auto. Is hij vol dan laad hij niet meer en moet weggehaald worden. Zo niet kan de bestuurder terecht bekeurd worden zoals het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden onlangs heeft bekrachtigd. Elke toezichthoudende ambtenaar kan aan de laadpaal zien of er geladen wordt of niet. Misschien kan de wethouder zich eerst eens informeren wat wel en niet mag. Maar dan moet je wel de mensen op pad sturen die dit controleren en daar zal de schoen, zoals bij veel dingen in Schagen, wel wringen.

    Beantwoorden
  4. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Waarom worden de laadplekken in onze gemeente niet standaard voorzien van een maximale parkeertijd. Dan kunnen er bij een maximale parkeertijd van bijvoorbeeld 3 uur er 8 auto’s en bij 2 uur 12 auto’s bij diezelfde laadpaal opladen. Nu lijkt het wel steeds op een privé paal voor slechts 1 en dezelfde auto.
    Dus steeds na 3 uur ruimte maken voor de volgende auto.
    We moeten in Nederland veel beter omgaan met de openbare ruimte.
    Vaak zie je geparkeerde auto’s staan op doorgaande wegen en vormen ze een obstakel voor het doorgaande verkeer. Een slecht voorbeeld is de landbouwstraat. Daar rijdt zoveel verkeer in 2 richtingen die steeds voor elkaar moeten wachten.
    Voor hulpdiensten zijn voor snelle hulpverlening deze voertuigen een blokkade en verlengen ze de aanrijtijd.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):