Drie ton voor fietsveiligheid ouderen
REGIO – Organisaties die verkeerslessen aanbieden op scholen of gemeenten, die willen investeren in fietsveiligheid voor ouderen met het programma Doortrappen, kunnen subsidie aanvragen bij de provincie Noord-Holland.
Fietsers zijn kwetsbaar in het Noord-Hollandse verkeer: een derde van alle verkeersdoden en maar driekwart van alle ernstig verkeersgewonden zijn fietsers. Vooral ouderen blijken kwetsbaar.
De provincie verdubbelt de subsidie voor het programma Doortrappen in 2024 daarom tot drie ton, zodat alle Noord-Hollandse gemeenten dit kunnen aanbieden aan hun oudere inwoners. Ook is er dat jaar 1,6 miljoen subsidie beschikbaar voor organisaties die verkeerslessen aanbieden op basis- en middelbare scholen.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
70% van de gewonden in het verkeer betreffen fietsers.
In het jaar 2022 is helaas het aantal ernstig verkeersgewonden met 22 procent toegenomen ten opzichte van 2021, dit is een fors grotere stijging dan de afgelopen jaren het geval was. Van de 8.300 verkeersgewonden was 70 procent fietser. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op 13 december 2023 publiceerde.
Dit is ook mijn punt. Waarom zitten de bestuurders zowel links en rechts in auto’s?
Natuurlijk is dit historisch zogegroeid. Engels talige landen rijden links met het stuur rechts en overige landen waaronder Nederland rijden rechts met het stuur links in de auto.
Door alle niet uniforme verkeersregels ontstaan er gevaarlijke situaties op de weg.
De oplossing is dan ook langzamer rijden en tig dubbel kijken. En juist dat gaat ook vaak mis. De ene keer gaan bestuurders van rechts wel voor en op andere plaatsen juist niet. Overal zie je snelheids verschillen waar het wegprofiel hetzelfde lijkt.
Ook zie je op wegen auto’s verschillend rijden. De ene uiterst rechts en de andere gewoon in het midden van de weg.
Ook komt het voor dat en fietsovrsteek geen fietspad heeft na oversteken. In schagen zie je dit juist ten noorden van de rotonde N241/N248. Hier zit wel een oversteek maar geen fietspad.
Dat geld kan beter besteed worden aan het opknappen van fietspaden en wegen. Heel vaak kom ik in de omgeving grote scheuren, gaten en hobbels tegen, heel gevaarlijk…..
Als we nu eens beginnen om allemaal weer een gewone fiets zonder ondersteuning te gebruiken. Goed voor je lijf, het milieu en levert zonder meer minder ( dodelijke) ongelukken op. En… je ervaart veel meer en hoeft niet meer te pochen over het aantal kilometers dat je afgelegd hebt.
Fietsen op een gewone fiets gaat niet dankzij artrose en fibromyalgie. Naar Schagen, Alkmaar en zelfs naar Zaandam, Amsterdam enz. En daar ben ik best trots op en ervaar de natuur en de schoonheid van mijn omgeving. Zonder ondersteuning zal ik alles met de auto moeten doen
als iedereen nu eens om te beginnen de simpele verkeersregels gaat hanteren? je weet wel handje uitsteken als je van richting veranderd, niet met z’n drieën naast elkaar enz. enz.
Niet alleen voor ouderen maar ook zeer zeker voor de jongeren!
Dat zal veel ongelukken schelen.