Laadkaart helpt parkeertijd in te perken
SCHAGEN – In Schagen bestaat geen maximale parkeertijd bij laadpalen voor elektrische auto’s met als gevolg langparkeerders. Volgens wethouder Hans Heddes is er een hulpmiddel dat het aantal langparkeerders kan verminderen.Â
Heddes wijst erop dat inwoners van de gemeente gebruik kunnen maken van een laadkaart. Deze kaart kan de automobilist op zijn of haar dashboard neerleggen, met daarop de verwachte tijd dat de auto is opgeladen.
“De bestuurder heeft de optie zijn of haar adres of telefoonnummer op de kaart te zetten. Op de laadkaart kunnen aangeven dat wachtende bestuurders contact op kunnen nemen als de elektrische auto is opgeladen. Zo voorkomen we laadstress en kan iedereen in de buurt zorgvuldig en efficiënt omgaan met de beschikbare laadpalen in de buurt. Elke bestuurder kan maximaal drie laadgeefkaarten per persoon kosteloos ophalen bij de balie van het gemeentehuis in Schagen”, meldt Heddes.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
We hebben het hier wel om openbare laadpalen in de publieke ruimte. Deze zijn betaald via de overheid. Het plaatsen van die palen is dan vaak uitbesteed om winst te kunnen maken door gecontracteerde partijen. Denk aan Vattenfall, Eneco, Alfen, etc.. Zij hebbenbehoefte aan de verkoop van zoveel mogelijk stroom.
Elke oplaadpaal zoekende automobilist moet zo bij de paal kunnen om te laden. Een laadpapiertje op het deskbord lokt alleen maar ruzie en ellende op. In wiens belang is dit?
Wat een lulverhaal van deze Wethouder. Bij de foto boven het stukje staat het verkeersbord met onderbord wat gebruikt wordt in Schagen. Volgens dat bord mag je op deze plaats parkeren tijdens het opladen van de elektrische auto. Is hij vol dan laad hij niet meer en moet weggehaald worden. Zo niet kan de bestuurder terecht bekeurd worden zoals het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden onlangs heeft bekrachtigd. Elke toezichthoudende ambtenaar kan aan de laadpaal zien of er geladen wordt of niet. Misschien kan de wethouder zich eerst eens informeren wat wel en niet mag. Maar dan moet je wel de mensen op pad sturen die dit controleren en daar zal de schoen, zoals bij veel dingen in Schagen, wel wringen.
Waarom worden de laadplekken in onze gemeente niet standaard voorzien van een maximale parkeertijd. Dan kunnen er bij een maximale parkeertijd van bijvoorbeeld 3 uur er 8 auto’s en bij 2 uur 12 auto’s bij diezelfde laadpaal opladen. Nu lijkt het wel steeds op een privé paal voor slechts 1 en dezelfde auto.
Dus steeds na 3 uur ruimte maken voor de volgende auto.
We moeten in Nederland veel beter omgaan met de openbare ruimte.
Vaak zie je geparkeerde auto’s staan op doorgaande wegen en vormen ze een obstakel voor het doorgaande verkeer. Een slecht voorbeeld is de landbouwstraat. Daar rijdt zoveel verkeer in 2 richtingen die steeds voor elkaar moeten wachten.
Voor hulpdiensten zijn voor snelle hulpverlening deze voertuigen een blokkade en verlengen ze de aanrijtijd.