Provincie overweegt fietspad langs N245
SCHAGEN – De provincie Noord-Holland overweegt een fietspad aan te leggen langs de N245 tussen de Zuiderweg in Schagen en de Ambachtsdijk bij Dirkshorn.
Het fietspad moet onderdeel worden van de doorfietsroute van Den Helder naar Alkmaar. Voor een aantal knelpunten in die route is al eerder geld beschikbaar gesteld.
Het gaat dan onder andere om aanpassingen bij de Sportlaan en het Noorderlicht in Warmenhuizen en fietspaden bij De Slenk, de Schaar en Muggenburg Noord in Schagen.
Langs de N245 tussen de Ambachtsdijk in Dirkshorn en de Zuiderweg in Schagen ligt nu geen fietspad. Door de aanleg van het fietspad ontstaat een kortere en veiligere route en hoeven fietsers niet om te fietsen over veelal onverlichte polderwegen.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Het zou nog veel prettiger zijn als de provincie ook een fietsbruggetje of fietstunneltje in hun plannen meeneemt, zodat je niet meer zo’n ENORM eind moet omfietsen om aan de andere kant van de N245 te geraken.
https://maps.app.goo.gl/cNJTo3cAX52DNnmx7
Zou prettig zijn als de hobbels en kuilen van de bestaande fietpaden binnen de gemeente Schagen eruit gehaald worden.
Jan, de scholieren worden bij regen door hun pappie of mammie naar school gebracht.
Dus alleen mooi weer fietsers!
De provincie heeft in een meerjaren visie aangegeven dat de Noordkop gaat vergrijzen.
Hoe komt dat?
Omdat o.a. bedrijven uit Schagen vertrokken zijn omdat de bereikbaarheid via de N241 en N245 gewoon slecht is.
In het hele land kom je mensen tegen die in Schagen wonen.
Deze mensen zitten vaak tussen 5 en 6 uur ’s ochtends in de auto omdat ze op een plek moet zijn waar geen of slecht OV is.
Denk aan nieuwbouwplannen en industrieterreinen.
Voor langere tijd gaat dit dan ten koste van je gezondheid.
En daarom trekken deze werkende mensen naar beter bereikbare plekken zoals HHW en/of Alkmaar.
Uit meerdere reacties blijkt dat het fietspad voornamelijk voor recreatief gebruik is.
Want geen mens uit Stroet of Dirkshorn gaat in de regen op de fiets boodschappen doen in Schagen.
Als je de vergrijzing wilt tegengaan , zul je ook aan banen en de werkende mens moeten denken.
Want die moeten straks door tot 70 jaar en kunnen niet op hun 55ste stoppen.
Wel een s aan scholieren gedacht Joepie?
Het is hier ook vrijwel nooit goed of het deugt niet…
Het is toch juist goed als Schagen en de omliggende dorpen onderling beter bereikbaar worden per fiets? Dat er eindelijk een veel kortere fietsverbinding komt?
Het boeit niet dat een “doorfietsroute” wordt genoemd, want er is nu alleen een “omfietsroute”. Fietsers mogen vermoedelijk ook wel op de doorfietsroute als ze niet helemaal wllen doorfietsen naar Alkmaar…
Voor wie twijfelt aan nut en noodzaak van een iets betere fietsverbinding langs de N245, zie hier:
https://maps.app.goo.gl/KUyMpHQvpzqdX2yX9
En het zou voor veel (potentiele) fietsers al een ENORM stuk fietsen kunnen schelen als het Tolkervaartpad gewoon zou worden opgewaardeerd tot een fietspad…
(zie link hieronder)
Een Tolkervaartfietspad zou trouwens ook veel minder belastinggeld vergen; en het is ook véél eerder klaar.
Ik heb ook geen idee waarom dit Tolkervaartpad een hobbelig graspad moet zijn. De gemeente kan er desnoods een goed befietsbaar schelpenpad van maken als men de landelijke sfeer wil behouden.
https://maps.app.goo.gl/Q5kJyNEsSGyVk6ES6
Dat zou helemaal niks uitmaken, wat een slecht idee
Helemaal gelijk!
👍
Van den Hoek denk je nu echt dat de productiemedewerkers van Vezet op de fiets naar hun werk gaan?
De mensen die in dat treintje rijden werken overal in het land op plekken die niet of slecht met het OV te bereiken zijn.
Dus de fiets is geen alternatief.
Ik ken heel veel mensen die in Schagen wonen en in bv Tuitjenhorn of Warmenhuizen werken(niet bij Vezet, en waarom zouden mensen die daarwel werken niet op de fiets gaan?)
Of juist daar wonen en in Schagen werken of naar school gaan
Geweldig voor de mensen die niet zonder auto kunnen. Het is nu al treintje rijden.
Waarom moeten gepensioneerden als Van Dipten een doorfietsroute hebben?
Ze hebben immers alle tijd en door de dorpjes is veel gezelliger.
Nu Muggenburg-Zuid in de maak is. zal het alleen maar drukker worden op de N245.
De doelstelling zal zijn mensen úít dat treintje te halen en onder andere het woon-werkverkeer op de fiets te stimuleren, zodat de N245 wordt ontlast voor mensen die niet zonder auto kunnen.
En om het voor de jeugd makkelijker te maken om vanuit het buitengebied naar school te komen. En natuurlijk mag de wel of niet gepensioneerde meneer van Dipten daar dan ook gebruik van maken.
En ik ook als ik vanuit Stroet snel een boodschap in Schagen wil doen op de fiets in plaats van met de auto de N245 te vullen
Als ik dan recreatief ga fietsen kies ik wel de route door de dorpen en langs de slingerweggetjes
Ik wil een doorfietsroute voor mijn medemens oa voor schoolgaande kinderen. Maar als ik wil recreëren in GMA of gewoon op visite ga is een fietspad langs de N245 snel en veilig. Als u als Joep nu gewoon “ballen” hebt weet ik met wie ik zaken kan doen.
ik wil….. nou dan betaal je het maar uit je eigen portemonnee, niet van het gemeenschapsgeld. voor die anderhalve fietser, doe normaal
Joep als niet van fietsen houdt blijf je toch lekker in je treintje zitten.
goh….wat een goed idee. daar is nog nooit eerder iemand opgekomen 😜
Eindelijk zou ik zeggen. Maar waarom niet nog een stukje verder naar de Nauertogt, want daar ligt een vrij liggend fietspad naar Alkmaar.
Dan ook graag het fiets tot aan de Zuiderweg en niet door Muggenburg. Teveel fietsverkeer op de Verzetlaan. Maar de eerste stap is (eindelijk) gemaakt. Uit de auto en op de fiets.