Politieke steun voor Verkeersplan

SCHAGEN – Er is brede politieke steun voor het Verkeersplan Schagen. 

Het college wil onder andere de Markt in Schagen in het weekend deels afsluiten voor auto’s. Ook de Gedempte Gracht moet aantrekkelijker worden met meer groen en minder ruimte voor auto’s.

Bij het station en bij de Loet moeten meer parkeerplaatsen komen. Ook is het college in overleg met het Makado Centrum om het parkeerdak open te houden, ook als de winkels dicht zijn. 

De horeca en een groot deel van de politiek zijn blij met het plan. “Wij willen er het mooiste plein van Noord-Holland, misschien wel van Nederland van maken”, zei Piet Hein de Boer namens de horeca. 

Voor JessLokaal gaat het plan niet ver genoeg. Die partij wil de doorsteek tussen de Nieuwstraat en de Loet definitief sluiten voor auto’s. De hele Markt moet zaterdag en zondag dicht voor auto’s. Ook moeten de parkeerplaatsen op de Markt weg.

Veel andere fracties zien een autoluw of zelfs autovrij centrum ook zitten. Een onderzoek daarnaar vinden ze niet noodzakelijk. 

Toch is niet iedereen enthousiast. De VVD en Wens4u willen het centrum toegankelijk houden voor auto’s. Dat is volgens Willem Jan Stam van de VVD noodzakelijk. “Als er geen auto’s meer kunnen komen, dan worden de winkels weer woonhuizen”, zei Stam. De VVD wil het liefst het plan pas na de verkiezingen gaan behandelen.

Het CDA kondigde ook een amendement aan om alle gebiedsontsluitingswegen 30 km/u te maken. Het gaat daarbij om de Julianalaan, de Zuiderweg, Havenstraat en een deel van de Beethovenlaan. “Niet doen”, zei bewoner Bert Nieboer, want bij 30 km/u hoort ook een andere inrichting. 

De politiek neemt dinsdag 15 februari een definitief besluit over het Verkeersplan.

Delen is leuk
Ed van Oerle is hoofdredacteur en algemeen manager van Noordkop Centraal. Iets delen? Mail naar redactie@noordkopcentraal.nl.



Reageer op dit artikel
4 antwoorden
  1. Elly Bogers
    Elly Bogers zegt:

    Wij wonen op de Gedempte Gracht
    En hebben beslist geen last van het verkeer.
    Onze auto kunnen wij kwijt en anders wegzetten op de Laan.
    De winkeliers “leven” o.a. van de passerende auto’s.
    En de aan en toevoer moet toch ook gewoon doorgaan.
    De grootgrutters wordt niets in de weg gelegd die gaan het steeds meer voor de wind.
    Als de kleinere winkels verdwijnen dan hebben we allemaal spijt maar weg is weg.
    Het straatbeeld zou zo saai zijn, zij geven kleur.
    Laat die hardwerkende mensen toch niet weer de dupe zijn van weer lastige maatregelen.

    Beantwoorden
  2. Muntje
    Muntje zegt:

    Onze verkeersdeskundige van onze gemeente Natuurlijk Schagen heeft de oplossing, kijk binnen kort op zijn verkiezing brochure genaamd terug naar de vlijtige jaren, ik reken op heet stemmen van onze gemeente waarvoor nu al veel dank.

    Beantwoorden
  3. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Maak het voor eens en altijd duidelijk.
    Als het aan mij ligt zou heel Schagen zoveel als mogelijk bord loos (met uitzondering van de straatnaamborden) moeten zijn. Elk bord kost immers geld, tijd en onderhoud. Elk bord hangt aan (fles of lichtmast) palen en het extra onderhoud kost geld en geboden worden toch vaak niet opgevolgd.
    Overall waar auto’s niet zijn gewenst een fysieke blokkade door fysieke inrichting, een (beweegbare) verkeerspaal. .
    Uitgaan van de basis regel in het verkeer: “Bestuurders van rechts gaan voor. Dus weg met al die voorrangsregels. De voorrangsregels zorgen voor te snel rijdend verkeer.
    Heel het centrum van Schagen inrichten met één richtingsverkeer voor motorvoertuigen. Dan kun je toch toe met smalle straten en heel veel ruimte voor de fiets en voetgangers. Veel van die ruimte benutten voor fietsstallingen dicht bij de winkels en bestemmingen van de fietser. Daar waar veel fietsen worden gestolen cameratoezicht hierop. Dan kan teruggekeken worden wie één en ander doet.
    De maximale rijsnelheid in het centrum max 30 Km
    Het parkeren zoveel mogelijk buiten het centrum gratis en binnen de ring (Zuiderweg, N245, N248, N241) niet parkeren op de openbare weg. Dan blijft de weg vrij van geparkeerde voertuigen die de weg blokkeert. Het parkeren alleen op eigen terrein en dus niet meer op de openbare weg. Het parkeren op de openbare weg middels vergunning parkeren. Dus met toestemming van de gemeente.
    Laadpalen op eigen terrein. Daar waar deze op de openbare parkeerplekken zijn een maximale tijd instellen om daar de laden en parkeren. (maximaal 3 uur). Dan kunnen ook andere elektrische voertuigen hier gebruik van maken.
    Kijk naar de toekomst en begin vandaag.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: