Schagen huurt voor € 6,7 miljoen externen in
SCHAGEN – De gemeente Schagen heeft in 2024 voor € 6,7 miljoen personeel ingehuurd, tegenover € 7,5 miljoen in 2023. De meeste inhuur van personeel vorig jaar was nodig voor de vakgroepen Ruimtelijke Ordening (€ 1,5 miljoen), Project- en Programmamanagement (€ 1,1 miljoen) en Fysieke Leefomgeving (€ 1,5 miljoen). Daarnaast namen Personeelszaken en Communicatie € 313.000 uit de pot, en Informatie & Automatisering nog eens € 380.000.
De belangrijkste redenen voor inhuur zijn vervanging bij ziekte, zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Ook specialistische functies zijn moeilijk te vervullen, waardoor hiervoor vaak tijdelijk iemand wordt ingehuurd. Dit jaar wordt geprobeerd om via een strakker beleidskader de inhuurkosten beter te beheersen. De gemeente huurt nu alleen personeel in als werving niet mogelijk is, de noodzaak hoog is en het om projecten of korte opdrachten gaat.
De gemeente Schagen kampt pas de laatste jaren met het invullen van vacatures, waardoor werk blijft liggen. Zo werd in 2020 ‘slechts’ € 3,4 miljoen besteed aan tijdelijk personeel. Sindsdien is de noodzaak om in te huren aanzienlijk groter geworden.
Volgens de laatste gegevens heeft de gemeente veel vacatures weten in te vullen, waardoor de noodzaak om externen in te schakelen zal afnemen.
Overigens wordt een deel van de inhuurkosten vergoed door het UWV en het Rijk.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Waarom niet eens een vuist maken samen met Vng en dus met alle gemeenten samen de kont tegen de krib en zeggen overheid regel het zelf maar we hebben het druk zat en geen fte dat de extra werkzaamheden kan uitvoeren nog de kennis en de kunde zeg maar een keer genoeg is genoeg doen we niet.
Als je zelf niets kunt, huur je gewoon anderen in.
Kost jou toch niets, de belastingbetaler betaald. En bijkomend voordeel, als het fout gaat ( zoals vaak) kun je de ingehuurde persoon de schuld geven. Maar die ligt dan met zijn veel te dik verdiende geld op een warm eiland krom van het lachen.
Van dat geld kun je heel wat gezinnen in armoede helpen vrouw van kampen.
Freek als zaken die behandeld moeten worden maar door ziekte, zwangerschappen of andre problemen op de plank blijven liggen dan zijn de gedupeerden ook de sjaak. Dus ik begrijp heel goed dat het inhuren van deze mensen gerechtvaardigd is.
Je beeld is lekker scherp: gemeente huurt dure externen in, faalt, wijst de schuld af en de ingehuurde ligt te lachen op een tropisch eiland. Maar de werkelijkheid is minder zonnig. Het Rijk kiepert stapels taken over de schutting – zonder extra mensen of geld. Dan moet je soms iemand inhuren met verstand van zaken, anders blijf je met lege handen. En ja, dat kost geld. Maar zonder mensen geen hulp aan wie het écht nodig heeft. Dus liever een dure vakman dan goedkope chaos. En als het fout gaat? Dan mogen we daar ook gewoon eerlijk naar kijken.
Dat is E6.700.000/21.822 = E307,02 per huis.
Dat is veel geld.