Meer klachten over Veilig Thuis

SCHAGEN – Veilig thuis Noord-Holland Noord heeft vorig jaar 28 klachten gekregen. Dit is hoger dan in 2019, toen waren het er 15. 

De meeste klachten (17) gingen over vaktechnisch handelen. Bijvoorbeeld over hoe een melding is opgepakt, over de resultaten van een onderzoek of dat men vindt dat een onderzoek niet juist of niet volledig is uitgevoerd.

Het onderwerp ‘waarheidsvinding’ is het meest klachtgevoelige onderwerp gebleken. In 13  klachten ging het over het weergeven van feiten, oordelen en meningen in rapporten van Veilig Thuis.

Vorig jaar zijn 4.445 meldingen van huiselijk geweld en/of kindermishandeling gedaan bij Veilig Thuis. Het lukte niet om alle meldingen binnen de wettelijke termijn van vijf dagen af te ronden. In 55% van de gevallen lukte het wel. De gemiddelde wachttijd kwam hierdoor uit op 8 dagen.

Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Reageer op dit artikel
1 antwoord
  1. dedyfioletD.
    dedyfioletD. zegt:

    Ik heb hele nare ervaring met Veilig Thuis. Het heeft mij ruim 2 jaar gekost om hun bij gedupeerde te krijgen. Ondanks meldingen van verschillende mensen en omdat ik niet de mentor ben kwamen ze niet. Zij hebben kennelijk nooit gehoord van het feit dat het ook de vertegenwoordiger kan zijn die de kwetsbare ouderen mishandeld en uitbuit. Ik ben in het bezit van een opname van het gesprek met hun en Geriant die ik graag eens bespreek.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: