Ingezonden: Online marketing strategie

Ondernemers hebben baat bij goede online marketing strategie

Een bedrijf kan tegenwoordig haast niet bestaan zonder online zichtbaarheid. 

Toch maakt lang niet elke ondernemer gebruik van een duidelijke strategie. Er wordt wel degelijk geld en tijd geïnvesteerd in marketing, maar zonder een duidelijk doel of richting. Niet heel productief en het kan zelfs averechts werken. 

Waarom een online marketing strategie?

Online ondernemers moet het hebben van zichtbaarheid en een hoog aantal bezoekers aan de website. Een online marketing strategie kan hierbij enorm helpen. Door een strategie te bepalen word je gedwongen na te denken over wat je doelgroep is. Waar liggen de interesses en hoe kun je ze bereiken? Dit is hele waardevolle informatie om je onderneming te laten groeien. Marketing is belangrijk, maar zonder duidelijk doel is het niet veel waard. Online zijn er tegenwoordig ontzettend veel mogelijkheden en ook de concurrentie is groot. Wanneer je niet gebruikt maakt van een goede strategie is de kans groot dat je concurrenten voorop gaan lopen. Andersom kan jij een voorsprong nemen op de rest wanneer je de juiste strategie toepast en je concurrentie niet. Denk dus goed na over wat je doelen zijn in combinatie met de doelgroep die wilt bereiken. 

Professionele blik van een bureau

Het bepalen van een goede marketing strategie is dus belangrijk. Hier kun je als ondernemer zelf mee aan de slag, maar je kunt ook hulp inschakelen van een online marketing bureau. Een professioneel bureau kijkt met een andere, kritische blik naar jouw onderneming en kan waardevolle informatie geven waar je zelf niet over beschikt. Als ondernemer wil je jouw aandacht richten op datgene waar je goed in bent. Dat is niet altijd de marketing kant. In dat geval kun je die taak beter uitbesteden. Een marketing bureau zorgt ervoor dat jouw website zichtbaar wordt en leidt tot nieuwe klanten binnen de doelgroep. 

Vindbaarheid Google

De eerste stap in het zoeken naar informatie is grotendeels via Google. Zo’n beetje elke organisatie heeft tegenwoordig een website of maakt gebruik van social media, daar kun je niet onderuit. Potentiële klanten gaan via onder andere Google op zoek naar informatie. Het is dus voor te stellen hoe belangrijk het is om daar goed vindbaar te zijn. Dit kan door gebruik te maken van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is een belangrijk onderdeel van online marketing strategie en veel bedrijven passen dit ook toe. Door SEO op de juiste manier toe te passen bouw je naamsbekendheid op en verhoog je de zichtbaarheid in zoekmachines. Op die manier kun je de concurrentie voorblijven, want die is groot en het is lastig op te vallen tussen alles wat er online te vinden is. 

Betrokkenheid van bezoekers

Een website kan niet bestaan zonder bezoekers en/of klanten. Het is dus belangrijk een goede communicatie te hebben met deze doelgroep. Het voordeel van het internet is dat je op een hele makkelijk en snelle manier met je klanten kunt communiceren. Je kunt direct feedback vragen en eventueel overgaan tot actie. Het doel hierachter is het verhogen van de relevantie en populariteit zodat de pagina’s makkelijk te vinden zijn en er dus een hoog aantal bezoekers naar de website wordt geleid. Dit alles zorgt ervoor dat je als website hoog in de Google resultaten te vinden bent. Ook social media speelt een belangrijk rol in de online marketing. Ze zijn het gezicht geworden van je bedrijf, hier kun je ook nog gerichter informatie delen en binding aangaan met je klanten. 

Bezoek aan website moet leiden tot actie

Wanneer de bezoeker de website gevonden heeft is het de bedoeling dat er tot actie wordt overgegaan. De redenen waarom een website bestaat en waarom je marketing wilt toepassen is om de bezoeker te verleiden tot een bepaalde actie en dus het genereren van inkomsten. Een goede strategie kan hierbij uitkomst bieden. Hoe zorg je ervoor dat die actie ook daadwerkelijk gedaan wordt? 

Overzichtelijke website

Om de acties die gedaan worden op jouw website te vergroten, oftewel de conversie, moet je website overzicht en duidelijk zijn. Een acties kan op verschillende manieren gebeuren. Er kan worden overgegaan tot een koop als het bijvoorbeeld een webshop betreft. Maar ook het aanvragen van informatie of een download kan het gewenste doel zijn. Richt de website zo in dat het duidelijk is wat het doel is en dat dit doel ook eenvoudig bereikt kan worden. Plaats alleen relevante content op je website die aansluit bij jouw doelgroep. De website moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, met duidelijke links en een overzichtelijk beeld. 

Avatar foto
Je leest een commerciële bijdrage. Ook een bijdrage op onze website? Vraag naar onze aantrekkelijke tarieven via promotie@noordkopcentraal.nl



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: