Column: Verkeersingrepen stad bekend – gaan ze werken?

Het college heeft 18 maatregelen bedacht om het centrum van de stad Schagen veiliger te maken. In het plan blijft gratis parkeren gehandhaafd en de blauwe zones ook. Een deel van de Markt wordt een plein waar auto’s niet welkom zijn, maar wel veel groen. De Markt tussen Rensgars en ’t Vosje wordt autovrij van zaterdag 18:00 uur tot maandag 6:00 uur.

Het college durft het nog steeds niet aan om de hele Markt op alle dagen autovrij te maken. Er komt wel een haalbaarheidsonderzoek voor het autoluw of autovrij maken van het centrum. Het zoveelste en de uitkomsten belanden altijd in de la. Maar aan de andere kant denkt het college erover om de horeca een permanente mogelijkheid te bieden de terrassen op de Markt te vergroten.

Opvallend is het plan om het aantal parkeerplaatsen aan de Markt en de Gedempte Gracht te verminderen. Dit is nodig om meer ruimte te scheppen voor groen en voor parkeergelegenheid voor fietsen. Parkeerplaatsen worden uitgevoerd als langsparkeervak en er komt een laadpunt voor elektrische auto’. Bij het nieuwe Makado komen meer  fiets-parkeerplekken en er komt een onderzoek naar uitbreiding van het aantal fiets-parkeerplekken bij het station. Voor de auto komt ook parkeerruimte aan de Loet en aan de noordkant van het station.

Veel straten binnen het stadscentrum worden 30 km/u wegen. Maar niet in alle straten is dit het geval. De Julianalaan tot en met het parkeerterrein, de Zuiderweg en de as Havenstraat-Noord-Beethovenlaan blijven 50 km/u wegen. Maar het laatste deel van de Julianalaan en de Spoorlaan wordt 30 km/u wegen.

De verkeerssituatie bij de Thorbeckestraat en Oosterstraat blijft zo als hij is. Dit betekent ook dat de Oosterstraat gesloten blijft voor autoverkeer.

Ook wordt nagedacht over een doorfietsroute door het centrum (traject Stationsweg-Spoorlaan). Een onderzoek moet duidelijk maken welke varianten mogelijk zijn. Specifieke aandacht komt voor de veiligheid van fietsers op de as Havenstraat-Noord-Beethovenlaan en Langestraat.

Verder komen betere verwijzingen naar de parkeerterreinen en hiervandaan naar het stadscentrum om zo het lopen naar het stadscentrum te bevorderen.

Volgens het college geven deze maatregelen een goed antwoord op de vraag hoe het centrum er verkeerskundig uit moet komen te zien in de toekomst. De gemeenteraad moet beoordelen of dit klopt. Ik ben er niet zeker van.

Niet het hele stadscentrum wordt 30 km/u. Niet de hele Markt wordt autovrij. De situatie van de grote terrassen op de Markt maakt de veiligheid er niet beter op. Het is van alles een beetje.

Over een slim verkeerslicht op de kruising Nieuwstraat-Beethovenlaan wordt niet gesproken. Ontsluitingswegen noemt het college de Beethovenlaan, Julianalaan en de Havenstraat en dus mag hier 50 km/u worden gereden. Waarom die uitzondering? Dit maakt het verkeersbeeld in het centrum erg verwarrend. De logica ontbreekt.

Niet duidelijk is of de parkeerplaatsen aan de Julianalaan permanent worden. Komen er genoeg elektrische openbare laadpalen? Over het opknappen en autoluw maken van de Gedempte Gracht (ziet er sleets uit) geen woord. Het oude verkeersmodel: verkeer Noord- Zuid omleiden via N245 en N241 naar doorgaande routes Alkmaar, Hoorn en Den Helder is blijkbaar uit de gratie gevallen. Al in 2012 werd over verkeersstromen door het stadscentrum gesproken. Alleen bestemmingsverkeer was welkom. Ik lees er niets over.

De uitvoering van de maatregelen gaat een aantal jaren duren. Dit komt doordat het benodigde geld spaarzaam is.

Eugeen Hoekstra

 


Publicatiedatum: 29 december 2021
Categorie: Column
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Reageer op dit artikel
2 replies
  1. Natuurlijk Schahen
    Natuurlijk Schahen says:

    Die belabberte situatie wordt veroorzaakt door het te vele autoverkeer in de binnenstad. Waarom niet gewoon vergunningen parkeren en bezoekers parkeren op parkeerterreinen buiten de ring gratis en in het centrum betaald per half uur. Het eerste half uur gratis. Je zult dan zien hoeveel ruimte er komt in de binnenstad. Dan wordt Schagen een groene stad als er ook veel bomen en groenstroken er komen.
    Verder heel veel eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en voetgangers.

    Beantwoorden

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef hier jouw reactie: