Column: Toch nog geld voor de N9?

Op 24 juni was er weer een ongeval op de N9. Dit keer vlak bij Schoorl. Daarbij zijn drie mensen gewond geraakt. Het aantal ongevallen op deze weg neemt maar toe, maar geld om de N9 veiliger te maken komt er niet. Of is minister Mark Harbers eindelijk over de brug gekomen? Lees verder.

Wethouder Hans Heddes was er stellig over een jaar geleden. Hij zei dat “we samen nog nooit zo ver zijn geweest om de N9 beduidend veiliger te maken.” Blijkt een loze opmerking te zijn.  Hij zei te verwachten dat het nieuwe (nu het huidige) kabinet geld zal vrijmaken voor verkeersveiligheid en dus ook voor de N9. Maar pas als er een regeerakkoord ligt, weten we meer, zei hij er nog bij.

Het NHD meldt dat de nieuw aangetreden minister Harbers geen geld heeft voor de N9. Waarom zouden die plannen er moeten zijn? Er zijn volgens hem geen knelpunten in de doorstroming op de N9. Hij vergeet dat het hier niet gaat over files maar over veiligheid. Er vallen doden op de N9. Bijna elke week gebeurt er wel een ongeval op deze weg. Er liggen al ettelijke onderzoeken op zijn bureau. Is er iemand in de Noordkop die de minister tot actie kan manen?

Ja, het klopt als de minister zegt dat er nauwelijks files voorkomen op de N9, maar dit is niet de kwestie waarom maatregelen nodig zijn. Nota bene in 2021 heeft het Rijk een onderzoek laten doen naar de verkeersveiligheid van de N9. Dit onderzoek bevestigt dat de N9 tot de meest risicovolle trajecten van het land behoort. De N9 is samen met een aantal andere Rijks N-wegen gelabeld als ‘prioritair’.

Onderzoeksbureau Arcadis heeft ook naar de N9 gekeken en kwam met een serie aanbevelingen voor de korte en voor de lange termijn. Op langere termijn wordt gedacht aan het omleggen van de weg bij Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug.

Eerder zouden de rijbanen op de N9, N99 en N250 in het midden gescheiden kunnen worden door vangrails. Daarbij zouden de bermen verhard kunnen worden zodat er iets meer ruimte is om stuurfouten op te vangen. Bij de afslagen naar Julianadorp en ‘t Zand zouden rotondes moeten komen. Voor deze investeringen moet het Rijk meer dan 140 miljoen euro vrijmaken op de begroting. In het regeerakkoord is echter geen cent opgenomen voor deze maatregelen.

En ja hoor. Eindelijk goed nieuws. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) trekt de portemonnee voor de N9 alsnog. Het gaat om 4 miljoen euro voor aanpassingen van de N9. Te weinig om halleluja te zeggen. Het meeste van dit geld gaat naar Bergen waar een fietstunnel komt in combinatie met een turborotonde. De rest zijn voor andere aanpassingen van de N9, maar welke hiervoor in aanmerking komen is niet bekend gemaakt. Het is goed dat Harbers geld beschikbaar stelt voor de N9, maar het is veel te weinig om een groter deel van de N9 verkeersveiliger te maken.

Een verbreding van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder zit er niet in weet Theo Meskers van de stuurgroep De Kop Werkt. Hij reageerde op het pleidooi van Kamerlid Wybren van Haga voor verbetering van de bereikbaarheid van de Kop van Noord-Holland.  Dat klopt wel: verbreding van de N9 zal het nooit worden, maar met aanpassingen van de weg kan al veel worden bereikt. Harbers doet veel te weinig.

Eugeen Hoekstra

 


Publicatiedatum: 5 juli 2022
Categorie: Column
Aantal views: 156
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Reageer op dit artikel
1 antwoord
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Beter is als mensen zich houden tot de maximale rijsnelheid. Ook geen telefoon achter het stuur, en andere afleidende zooi in de auto en vrachtauto’s.
    Dan kan de weggebruiker zich concentreren op de weg.
    Elk ongeluk is er één te veel.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: