Column: weer een zwaar ongeluk op de N9!!

Weer een zwaar ongeluk op de N9. Nu bij Sint Maartensvlotbrug. Een busje met zes inzittenden vloog over de kop. De automobilist had de wegversmalling niet in de gaten en verloor de macht over het stuur. 

De N9, N99 en N250 in onze regio hebben een slecht reputatie op gebied van verkeersveiligheid. Provinciale wegen staan erom bekend dat op deze wegen de meeste ongelukken gebeuren Slechts zes procent van onze wegen geldt als ‘provinciaal’ maar ze leiden tot één vijfde van alle verkeersdoden.

In de periode 2014 tot en met 2019 zijn er 205 ongevallen geregistreerd op de N9 (87 ongevallen op de N250 en 58 op het westelijke deel N99) waarvan vier ongevallen met dodelijke afloop en 44 met (ernstig) letsel. Ook op de parallelwegen zijn verschillende ongevallen geregistreerd: 22 ongevallen, waarvan een met dodelijke afloop op de parallelweg N9 en elf ongevallen op de N250.

Op 1 februari was er een verschrikkelijk ongeluk op de N9 ter hoogte van Bergen: bestuurder overleden en bijrijder ernstig gewond. Op de N99 was op 2 juni een kop-staartbotsing tussen een bedrijfsbusje en een personenwagen. Enkel gewonden. Op 23 juli  gebeurde weer een kop-staartbotsing op deze weg. Daarbij raakte een motorrijder gewond. Er komt geen einde aan.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid op deze drie provinciale wegen samen met de provincie en gemeenten waar deze wegen doorheen lopen. Dit onderzoek richt zich op de N9 vanaf Huiswaarderweg tot en met vliegveld De Kooy bij Den Helder, op het westelijk deel van de N99 (tussen De Kooy en Van Ewijcksluis (N249)) en het traject op de N250 vanaf De Kooy tot de Ravelijnweg.

Uit het onderzoek blijkt zonneklaar dat de N9 tussen Alkmaar en Den Helder en het westelijk deel van de N99 slecht scoren: ze hebben een bovengemiddeld risico op (ernstige) verkeersgewonden en verkeersdoden. De N250 behoort tot de twintig procent meest risicovolle wegen in de provincie Noord-Holland.

Aan welke oplossingen wordt gedacht? In ieder geval niet aan verbreding van deze drie wegen, terwijl dit de beste oplossing is. Niet dat op de snelwegen helemaal geen ongelukken gebeuren, maar verhoudingsgewijs minder. Er wordt gedacht aan verlaging van de maximumsnelheid, het verplaatsen van een bushalte, het verwijderen van een fietspad en het verhogen van de rijbaanscheiding.

Niets mis mee, maar volstrekt onvoldoende. Het haalt weinig uit. Hier en daar komt er een rotonde en op de lange termijn wordt misschien de N9 om een paar dorpskernen heen gelegd: Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug. De voorgestelde omlegging van de N9 is natuurlijk een goede zaak, maar de andere voorstellen zijn doekjes voor het bloeden.

De Stichting  Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid constateerde al in 2013 na onderzoek dat verbreding van provinciale wegen tien procent minder verkeersslachtoffers zou opleveren. Veel provinciale wegen hebben juist de laatste jaren een bolle lage middenberm gekregen, waardoor de weghelften alleen maar smaller zijn geworden. Niet breder maken, maar juist smaller maken. Is dit het ei van Columbus?

Eugeen Hoekstra


Publicatiedatum: 17 september 2021
Categorie: Column
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: