Column: Het is absurd dat er straks veel minder bussen rijden.

Straks nog minder bussen dan nu al het geval is? Worden scholen, ziekenhuizen en winkels voor veel inwoners onbereikbaar? Dit kan in 2023 zomaar gebeuren. De Statenfracties PvdA en SP in Noord-Holland zijn zeer bezorgd.

Het kabinet stopt dan met de financiële ondersteuning van de OV-bedrijven. De verwachting is dat de gevolgen van de pandemie voorbij zijn en iedereen weer de bus en de trein weet te vinden.  OV-bedrijven zijn hiervan niet overtuigd en voorzien het schrappen van nog meer buslijnen.

De OV-bedrijven zijn onaangenaam verrast met het stopzetten van deze steun in 2023.  Tot het einde van het lopende jaar kunnen bus-, tram- en streekvervoerders nog rekenen op €140 miljoen aan overheidssteun. Die steun hebben ze naar eigen zeggen hard nodig, want de passagiersaantallen zijn nog niet terug op het niveau van vóór de pandemie. Het aantal reizigers is nog steeds laag  en de OV-bedrijven verwachten dat ze in 2023 20 tot 30% van het OV-aanbod moeten schrappen.

De Statenfracties PvdA en SP in Noord-Holland vragen het college van Gedeputeerde Staten maatregelen te nemen om te voorkomen dat dit gaat gebeuren. De vraag is wel of het college deze ‘ramp’ ook ziet aankomen en of het de OV-bedrijven aanspoort om zich aan de concessies te houden. Ook of de provincie Noord-Holland wel zelf de mogelijkheden heeft om het aanbod van openbaar vervoer in Noord-Holland veilig te stellen.

De vrees bestaat dat mensen, die altijd met het ov reisden en inmiddels andere middelen van vervoer hebben ontdekt, de ov links laten liggen. In Friesland is dit al merkbaar. De elektrische fiets is in deze provincie een opmars begonnen, maar ook de auto is terug van weggeweest. Velen hebben een tweedehandsauto gekocht om naar het werk te gaan.

Anderzijds is hybridewerken in zwang geraakt waardoor er minder gereisd wordt. De PvdA wil dat Gedeputeerde Staten in gesprek gaan met de Rijksoverheid en OV-bedrijven om te zorgen dat het openbaarvervoer voor onze inwoners niet achteruitgaat. En wat is hierbij de inzet, vragen de sociaaldemocraten. De SP blijft niet achter en stelt soortgelijke vragen.

Reizigersvereniging Rover is niet blij met het besluit van het kabinet. Ze zegt dat de gevolgen voor de Nederlandse OV-sector  niet te overzien zijn als de coronasteun in 2023 wegvalt. Zo’n 30% van het Nederlandse openbaar vervoer zou hierdoor  verdwijnen, met grote consequenties voor de reizigers, de medewerkers in het OV en de bereikbaarheid van ons land, aldus Rover-directeur Freek Bos.

“Met 30% minder openbaar vervoer wordt Nederland in één keer tientallen jaren terug in de tijd gezet”, waarschuwt hij. Volgens hem zullen de  economische gevolgen enorm zijn. Zonder voldoende vervoer kunnen ook tienduizenden nieuwe woningen niet gerealiseerd worden. Én de klimaatdoelen halen we zo niet, meent hij.

Het busvervoer in de Kop van Noord-Holland is niet om over naar huis te schrijven. In de afgelopen jaren zijn zelfs buslijnen geschrapt of gecombineerd. Buurtbussen moeten de gaten vullen, maar zitten nu aan hun taks. De rijksoverheid verwacht dat de decentrale overheden (provincies en gemeenten) zullen bijspringen in 2023. De ongerustheid lijkt de gemeenteraden in de Kop nog niet te hebben bereikt. Die zijn nu alleen bezig met het formeren van colleges en dan willen ze geen andere problemen aan hun hoofd hebben.

Eugeen Hoekstra

 

 

Delen is leuk

Publicatiedatum: 10 mei 2022
Categorie: Column
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: