Schagen ziet toename vroegsignaleringen
SCHAGEN – Gemeenten kregen vorig jaar meer signalen over betalingsachterstanden van inwoners bij woningverhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en drinkwaterbedrijven. Dit onderzocht Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein.
De gemeente Schagen ontving in 2024 1.074 meldingen. In 223 waren dat er 895 en in 2022 waren er 728 meldingen.
Wanneer er een melding van een betaalachterstand binnenkomt, wordt deze beoordeeld op basis van de hoogte van het bedrag. Afhankelijk van de situatie zet de gemeente een passende actie in: dat kan een brief of e-mail zijn, een telefoontje of een huisbezoek.
Woordvoerder Esther van Veen van de gemeente Schagen licht toe: “Soms worden meerdere middelen tegelijk ingezet voor één melding. Dankzij Vroegsignalering krijgen we sneller zicht op inwoners met betalingsproblemen. Daardoor kunnen we eerder hulp bieden, waardoor de problemen minder groot worden en het traject vaak korter duurt.”
De gemeente probeert erger te voorkomen en grijpt soms in. Dit gebeurt bij 28% van de meldingen. Daarmee zit onze gemeente ruim boven het landelijk gemiddelde van 20%. Vaak is alleen een advies voldoende, maar soms is er meer nodig. Zo zijn 192 huishoudens via Vroegsignalering doorgeleid naar schuldhulpverlening.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!