Schagen ziet toename vroegsignaleringen

SCHAGEN –  Gemeenten kregen vorig jaar meer signalen over betalingsachterstanden van inwoners bij woningverhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en drinkwaterbedrijven. Dit onderzocht Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein.

De gemeente Schagen ontving in 2024 1.074 meldingen. In 223 waren dat er 895 en in 2022 waren er 728 meldingen.

Wanneer er een melding van een betaalachterstand binnenkomt, wordt deze beoordeeld op basis van de hoogte van het bedrag. Afhankelijk van de situatie zet de gemeente een passende actie in: dat kan een brief of e-mail zijn, een telefoontje of een huisbezoek.

Woordvoerder Esther van Veen van de gemeente Schagen licht toe: “Soms worden meerdere middelen tegelijk ingezet voor één melding. Dankzij Vroegsignalering krijgen we sneller zicht op inwoners met betalingsproblemen. Daardoor kunnen we eerder hulp bieden, waardoor de problemen minder groot worden en het traject vaak korter duurt.”

De gemeente probeert erger te voorkomen en grijpt soms in. Dit gebeurt bij 28% van de meldingen. Daarmee zit onze gemeente ruim boven het landelijk gemiddelde van 20%. Vaak is alleen een advies voldoende, maar soms is er meer nodig. Zo zijn 192 huishoudens via Vroegsignalering doorgeleid naar schuldhulpverlening.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):