Vergunning voor acht laadpunten afgegeven
SCHAGEN – De gemeente Schagen heeft vergunningen afgegeven voor het realiseren van in totaal acht laadpunten voor elektrische auto’s.
Zo komen er in de stad Schagen twee nabij Wijting en twee in de Plevierstraat. In Waarland komen er vier: twee in de Hoebelaan en twee aan de Lantmanstraat.
Inwoners of werknemers in Schagen, die op eigen grond geen ruimte hebben om op te laden, kunnen een openbare laadpunt aanvragen.
Als er een aanvraag binnenkomt bij de gemeente voor een laadpunt dan besluit de gemeente er één bij te doen voor bezoekers.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Het zou wat socialer zijn als de gemeente Schagen per wijk gedeelte een centrale plek reserveert waar meerdere laadpalen worden neergezet waar elektrische autos kunnen worden opgeladen. Dit beleid waar in de praktijk gewoon prive parkeerplaatsen voor de deur worden vergeven roept al veel irritatie op. Zeker op plaatsen waar een zeer groot tekort aan parkeerplaatsen is. Als een bezitter van een e-auto meer dan een week de laadplek bezet houdt weet de handhaving te melden dat het laden wettelijk niet begrensd is terwijl op elke laadpaal zichtbaar is of de auto aan het laden is of niet en weet de verantwoordelijke gemeente ambtenaar de heer Watertor te melden dat er landelijk niet opgetreden wordt tegen paalklevers. De man heeft het waarschijnlijk te druk om eens een krant te lezen. Dit beleid moet snel veranderen want wat is er tegen als iemand 150 meter moet lopen naar een centrale oplaadplek en zijn auto na het opladen weghaalt zodat een ander zijn auto kan laden.
We moeten allemaal omgaan met de schaarse middelen van onze gemeente. We betalen er allemaal aan mee via de (rijks)belasting en de (gemeentelijke) heffingen als WOZ.
Als er op een hele dag er 8 auto’s (3 x 8 uur is 24 uur) kunnen worden opgeladen is dat beter als dat er 1 auto de gehele week op die plek staat. Dan lijkt het wel of het een “eigen” parkeerplek is. Dat moet het dus zeker niet zijn. Het is een openbare plek en dat moet ook zo blijven. Daarom een streng handhavend optreden aan die auto’s die er steeds maar blijven staan. Het is dan wel zaak dat er een maximale verblijftijd (van maximaal 2 uur) wordt ingesteld met een verkeersbord.
Het is een taak van onze gemeente Schagen om de openbare ruimte zo goed en ze eerlijk mogelijk beschikbaar te stellen aan iedereen.
Als je een “eigen” parkeerplek kan maken op je eigen terrein geniet dat ook de voorkeur en betaal je dat dan maar zelf.