Vlotbrug ’t Zand weer stuk, chaos op N248
‘T ZAND – De vlotbrug bij ’t Zand is woensdagmiddag opnieuw gestremd voor het scheepvaartverkeer en het landverkeer. Op de N248 bij De Stolpen ontstond een lange file.
Er reed een te zwaar voertuig over de vlotbrug waardoor veel schade is ontstaan. De provincie kan nog niet zeggen hoe lang het herstellen gaat duren.
Omdat ook de Kooybrug in Den Helder gesloten is wegens werkzaamheden, was de Stolperbrug de eerste mogelijkheid om het Noordhollandsch Kanaal over te steken.
Sinds de werkzaamheden die recent aan de vlotbrug zijn uitgevoerd, is er regelmatig een storing. Soms is dat door een te zware vrachtwagen waardoor onderdelen zijn afgebroken, maar er waren ook problemen met de software.
Die software is recent geïnstalleerd zodat de brug vanuit Heerhugowaard kan worden bediend. Ondanks uitgebreide tests raakte de brug in de week na ingebruikname meerdere keren in storing.
Gebleken is dat de sensoren van de vlotbrug van slag raakten door de grote golfslag van snel doorvarende schepen en van te zwaar transport dat de brug passeert. Met de software-update verwacht de provincie Noord-Holland de storingen in de toekomst te voorkomen.
Ook de andere vlotbruggen worden van de software-update voorzien. Tot 21 december 2024 worden bij de Burgervlotbrug, de Sint Maartensvlotbrug en de Rekervlotbrug nog werkzaamheden uitgevoerd om ook deze vlotbruggen vanuit de bediencentrale in Heerhugowaard te kunnen bedienen.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Is die vlotbrug in ’t Zand nu wel weer heel en open voor auto’s?
Controle op verkeerd verkeer zal heel veel schade kunnen voorkomen. Ook de herstelkosten kunnen in rekening worden gebracht.
Vanuit Heerhugowaard kunnen ze toch zien wie en welk verkeer over de diverse vlotbruggen rijden. Als er dan bv een vrachtwagen over de brug gaat kan deze op de foto naar handhaving voor een dikke prent. Ook de kosten van herstel komt daar natuurlijk bij.
Het gaat altijd om de aslasten en de vorm van het betreffende voertuig. Dus controle en handhaving is de oplossing.
Dat gelooft toch helemaal niemand dat er uitgebreid getest is. Ze zijn 4 weken bezig geweest met deze werkzaamheden. En daags na de oplevering al de eerste storing.
Deze brug is gewoon niet meer van deze tijd. Steeds meer en ook zwaarder verkeer gaat eroverheen. Monument of niet, weg met dat barrel en een knappe verbinding er voor terug.
Best gevaarlijk daar bij de vlotbrug. Vanochtend reed er een fietser tegen een betonblok die de oversteek voor auto’s moet blokkeren. Kan een fietser onder invloed geweest zijn. En wat een verkeer langs het kanaal aan centrumkant. Heel gevaarlijk
Misschien wordt het dan toch tijd voor een vaste verbinding
Vlotte bediening.