Schagen 16 miljoen kwijt aan inhuurkrachten
SCHAGEN – De gemeente Schagen gaf in drie jaar tijd meer dan zestien miljoen euro uit aan uitzendkrachten en freelancers. Van de totale loonkosten van Schagen komt bijna 20 procent bij externe inhuurkrachten terecht. Dat blijkt uit onderzoek van NH Nieuws.
Via een beroep op de Wet open overheid (Woo) vroeg de regionale omroep bij alle 44 Noord-Hollandse gemeenten gegevens op over de inhuur van extern personeel tussen 2020 en 2022.
in 2020 betaalde Schagen nog € 3.441.923,- aan externe inhuur. Een jaar later was dat al gestegen naar € 6.198.936,-. In 2022 moest € 6.419.182,- worden uitbetaald aan uitzendkrachten en ZZP’ers.
De 19,41% van de loonkosten in Schagen die aan externe inhuur wordt uitgegeven, ligt ver boven de Roemernorm. Die stelt dat niet meer dan 10 procent van alle gemeentelijke loonkosten mag worden besteed aan het inhuren van buitenstaanders. De norm is weliswaar niet verplicht, maar is wel bedoeld om de inhuur van externe arbeidskrachten binnen de perken te houden.
In Noord-Holland blijkt vrijwel geen enkele gemeente zich aan die norm te houden. Alleen Hollands Kroon blijft eronder, en Koggenland blijft met 10.5% in de buurt van de norm. Alle overige gemeenten geven meer dan 10 procent van hun budget uit om externen in te huren.
Met de inhuur van externe arbeidskrachten door gemeenten blijken in Noord-Holland vele honderden miljoenen euro’s gemoeid. In 2020 ging het nog om een totaal van 418 miljoen. In 2022 werd zo 617 miljoen euro uitbetaald, een stijging van ruim 28%. Het gebeurt op alle afdelingen, maar vooral bij ruimtelijke ordening (bouwen), zorg, en ook bij IT en financiën.
Volgens de gemeenten is de oorzaak dat zij steeds complexere taken op hun bord krijgen en het niet lukt om daar voldoende geschikt personeel voor te vinden. Vooral op het gebied van woningbouw, klimaat en zorg worden de zaken voor gemeenten steeds ingewikkelder. Gespecialiseerde mensen zijn er wel, maar die willen niet in vaste dienst bij een gemeente.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Wat dachten jullie van het volgende: zet 75% van alle regels overboord en in eens heb je een overschot aan ambtenaren…
Hoe kunnen we dit vergelijken met de kosten die gemaakt zouden worden als het werk door “interne” medewerkers gedaan is? Beetje eenzijdig dit onderzoek.
En dit zijn veelal krachten die we zelf ook in huis hebben of helemaal niet nodig zijn. Neem bv projectmanagers, een zeer loos beroep, die bij eem goed team helemaal overbodig zijn, maar wel schreeuwend duur. Hier kan net zoals bij elk groter bedrijf zoveel op bezuinigd worden. Zo’n 40% van de baantjes zijn eigenlijk nutteloos, de meeste durven het natuurlijk niet toe te geven, maar zelf weten ze het wel.
De laatste regel zit ook de reden verstopt maar niet voldoende onderbouwd. Er zijn zat mensen die specialistisch werk voor een lokale overheid willen uitvoeren maar niet voor een ambtenaren salaris. Deze specialisten verdienen in de commerciële wereld het dubbele dan in ambtelijke dienst, dus waarom zouden ze?