Radiocolumn: IJsbaan
Eén miljoen euro. Verdampt. Weg. Eén miljoen niet gegenereerd. Niet in de tas. Niet binnen gehaald. Da’s wat dus niét in het laatje van horeca en winkeliers komt. Ja, voor alle duidelijkheid: van de Schager horeca en winkeliers. Een gemiste kans, volgens velen. Want wie laat nu – zeker op dit moment – een miljoen euro liggen, op straat nog wel, figuurlijk gesproken.
Nee, ik heb het niet over krediet, crisis, of aanverwante geldverspoking. Maar gewoon over een staaltje directe ondernemerszin, eigenlijk hoofdzakelijk qua Heineken-omzet, wat uiteindelijk de basale basis is van Schagens ‘leuk-zijn’ als regiogemeente. Maar ik doel in dit geval op het plan om aan het eind van dit jaar een tijdelijke kunstijsbaan op de Markt in Schagen te situeren.
Sinds kort staan alle Schager ondernemersneuzen één kant op in de Stichting Stadsmanagement Schagen (afgekort SmS, ‘60 cent per bericht’) die leuke dingen gaat doen voor allen en voor henzelf in het bijzonder. Want geld moet rollen en zij weten wel welke kant op. Gebrek aan creativiteit kan ze – en met name het SmS-bestuur – niet verweten worden. Een eerste gezamenlijke SmS-activiteit wordt dan ook groots aangekondigd: een ijsbaan op de Markt zo rond de kerstdagen. De media pakken het ruim op: ‘IJsbaan laat kassa’s rinkelen’, zo kopt de Rensgarsbode. Ook anderen delen hun lezers in de feestvreugde en uitputtende informatie wordt over de lezers uitgestort, zoals: ‘de ijsbaan van 15 bij 20 meter wordt aan de kant van d’Olde Smidse, Markt 15 en De Gouden Engel gesitueerd. Daarbuiten komen nog enkele tenten te staan met koek en zopie, voor entree en schaatsverhuur.’ Hoewel, 15 bij 20, dat is kleiner dan een F1-veldje. Mijn voortuin is groter. Maar goed, het gaat om de idee.
Het geheel klinkt leuk. En een promo van de ijsbaanverhuurder meldt dat dit geintje een miljoen euro omzet voor de Schager ondernemers zal opleveren, tegen een kostenpost van 95.000. Da’s verdienen, lijkt me. Maar die SmS-grappenmakers willen die kosten ook nog eens verdelen over anderen, zo als daar is de gemeente. Voor 15.000 euri mogen die ‘mee-promoten’. Hoeveel de gemeente dan gaat delen in de 9-ton winst blijft onbesproken. Niet dus. Doch de gemeente is bereid er 5 mille in te steken.
Velen in Schagen geraken al in een lichte euforie bij de gedachte zo dicht bij hun verschillende stamkroegen te kunnen zwaaien en zwieren in een onbalans die op schaatsen te verontschuldigen zal kunnen zijn.
Die miljoen euri schaatslokmuntjes zullen – aldus dubieus onderzoek – in die drieënhalve week dat de ijsbaan er ligt door zo’n 40.000 tot 50.000 bezoekers moeten worden binnengebracht. Dat zijn gemiddeld 1800 bezoekers per dag, die echt niet allemaal lopend komen. Stel 2 personen per auto, dan geeft dat toch een dikke 3 kilometer auto-rij. Per dag, gemiddeld. Op maandag weinig, maar op vrijdag? En dan allemaal nog schaatsen ook? Op 300 vierkante meter?
En waar moest die baan ook alweer komen? Op de Markt? Maar dat is het heilige der heilige, qua autoroulatie en -bereikbaarheid. Althans in de optiek van een aantal middenstands-blinden. Bijna vier weken een Markt geblokkeerd voor doorgaand verkeer zou de consequentie zijn van dit drieste Stadsmanagements-plan.
Zou, want gaat dit alles wel door? Nee natuurlijk. Omdat al die clubs, die in de SmS gecombied zijn, toch hun eigen belangen hebben. En de Schager Winkeliers, geschreven met een kapitaal, gezien hun gevoelsstatus, hebben een hoofdbelang. Het handhaven van de status quo. Alles moet blijven zoals het is. Vier weekjes een veranderde autoverkeersstroom zou, zou, zou… wel eens een heel pietsje andere klantstromen kunnen geven. En da’s niet goed voor de omzet, toch? Nou, de marge op messen bij Jack Ranke op de Gracht of de winst op worsten bij de Hema in de Nieuwstraat lijkt mij niet meteen gevaar lopen door een pukkie-ijsbaantje op de Markt. Maar voor dat gemiste miljoen moeten jullie samen nu wel een hoop (extra) gaan doen. Om te beginnen het gesmolten winkeliersimago bij de Schager bevolking flink oplappen, want die snapt niets van deze dooie-mus-ijspret.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal