Motorrijder knalt frontaal op vrachtwagen

CALLANTSOOG – Een motorrijder is maandagavond ernstig gewond geraakt na een frontale botsing met een vrachtwagen op de Zuidschinkeldijk in Callantsoog. 

De motorrijder kwam op de verkeerde weghelft terecht en knalde daarna frontaal tegen de vrachtwagen aan. 

De bestuurder van de motor is met de traumahelikopter overgebracht naar het ziekenhuis in Amsterdam.

De VOA heeft het onderzoek overgenomen om te kijken naar de toedracht en de technische staat van de voertuigen. 

Wanneer het onderzoek is afgerond kunnen de voertuigen door een bergingsbedrijf worden weggehaald. De weg is zeker tot middernacht afgesloten.

(Foto: PRIO1 Schagen)

Avatar foto
Kees Bakker is fulltime verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal. Iets delen met Kees? Stuur een mail naar kees.bakker@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
25 antwoorden
  1. Jan Smit
    Jan Smit zegt:

    Teveel bestuurders rijden te hard. Houden geen remafstand. Gebruiken de telefoon tijdens rijden . Negeren verkeersregels en ga zo maar door…NIET ZO GEK DAT ER ZOVEEL ONGELUKKEN GEBEUREN TEGENWOORDIG

    • Jack Wittebol
      Jack Wittebol zegt:

      Eindelijk iemand die niet wegkijkt en de realiteit ziet, wat bezielt de meeste mensen tegenwoordig? Ik zie elke dag laagvliegers voorbij flitsen en zoveel bijna ongelukken die om centimeters gaat.

  2. Maarten Hooikaas
    Maarten Hooikaas zegt:

    Hallo Jack, zo te lezen bent u iemand die op voorhand al kan zeggen wat er gebeurd is zonder een onderzoek af te wachten, de chauffeur is volgens uw verhaal een nette bestuurder en de motor rijder iemand die niet devensieve kan rijden. Knap hoor maar houd er in het vervolg ook rekening mee dat iemand een lichamelijke aandoening kan krijgen zoals een beroerte of infarct, hopelijk kan uw grijze massa dat verwerken.

    • Jack Wittebol
      Jack Wittebol zegt:

      Wacht het onderzoek af, het lijkt me sterk dat de vrachtwagenchauffeur die ook nog de buitenkant van de bocht had iets te verwijten valt, bovendien gaat een vrachtwagen zeker niet met de maximale snelheid van 50 km per uur deze bocht in, of hij moet op zijn kant willen.

  3. Jack Wittebol
    Jack Wittebol zegt:

    Mooi zo, ier aan de Scheidingsvliet rijden ze ook als debielen, ook de automobilisten

    • Jelle
      Jelle zegt:

      Wat een respectloze klootzak ben jij! Wie zegt dat hij/zij hard heeft gereden. En familie leest dit waarschijnlijk ook. Of je hebt een zeer laag IQ of je bent wereld vreemd. Ben helaas bang dat beide het geval is…

      • Jack Wittebol
        Jack Wittebol zegt:

        En nog iets, ik heb geleerd mensen die je niet kent met u aan te spreken en niet met jij, wat leren jullie nog op school tegenwoordig?

        • Albert Dolfing
          Albert Dolfing zegt:

          Ok dan: U bent een lul. (en waarschijnlijk zo’n sukkelaar op de weg)

          • Jack Wittebol
            Jack Wittebol zegt:

            Ik ben zeker geen sukkelaar op de weg, ben zelf ook motorrijder, ben zeer zuinig op mijn voertuigen die elk half jaar onderhoud krijgen. Wel hou ik voldoende afstand van voorgangers zodat ik kan anticiperen, helaas zijn er dan veel bestuurders die denken daar kan ik net tussen en is mijn afstand weer weg zodat ik zelf weer vaart moet verminderen. Wel eens van de minimale 2 seconden regel gehoord?

          • Jack Wittebol
            Jack Wittebol zegt:

            Wanneer je 50 km/u rijdt, rijdt je bijna 14 meter per seconde! Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger.

      • Jack Wittebol
        Jack Wittebol zegt:

        Nog even een uitleg voor het geval je defensief rijden niet begrijpt:

        Defensief rijden wil zeggen dat chauffeurs hun voertuig de baas zijn en veilig kunnen anticiperen op verkeerssituaties. Een chauffeur rijdt defensief wanneer deze verkeerssituaties overziet en weet wat er eventueel kan gaan gebeuren waarop de chauffeur adequaat kan reageren.

      • Jack Wittebol
        Jack Wittebol zegt:

        Iets uitgebreider, ik hoop dat je grijze massa het aankan:

        Wat is defensief rijden?
        Defensief rijden is gericht op het voorkomen van ongevallen, door onder andere mogelijke gevaren te voorzien. Als alle bestuurders van alle voertuigen altijd en overal de principes van het defensief rijden zouden toepassen, zouden er ongetwijfeld heel wat minder (zware) ongevallen gebeuren.

        Geen fouten begaan: het verkeersreglement is er om gevolgd te worden. Gevaarlijk inhalen, geen voorrang verlenen, onoplettend en nonchalant rijden zijn allemaal elementen van het asociale gedrag dat we soms vertonen.
        Je auto verwaarlozen door slecht onderhoud, rijden met slechte remmen, versleten banden of schokdempers… het zijn allemaal elementen die de kans op een ongeval verhogen. Defensief rijden betekent dan ook de nodige aandacht hebben voor je wagen om die in goede staat in het verkeer te brengen.
        De fouten van anderen opmerken: hou iedereen en alles in het oog. Zo kan je anticiperen en tijdig reageren. Kom je kort bij een school en het is net de tijd voor het verlaten van de school: vertraag tijdig, kijk goed uit voor kinderen. Je ziet enkele kinderen enkele tientallen meters voor je op de rand van de straat. Zouden ze oversteken? Hou er rekening mee dat kinderen onverwachte bewegingen kunnen maken. Je hebt net een auto zien parkeren voor je. Gaat men de deur van de wagen opendoen? Vermoedelijk wel, je kan dus anticiperen.
        Rekening houden met de omstandigheden: weersomstandigheden spelen een rol. Een nat wegdek betekent een langere remafstand. Een lage zonnestand kan mensen verblinden. Naast de weersomstandigheden heb je ook andere omstandigheden: de drukte van het verkeer, het gedrag van andere weggebruikers, telefoneren of de krant lezen aan het stuur…
        Leren kijken: een beginnende bestuurder kijkt meestal enkele meters voor de motorkap. Beter is verder voor je uit te kijken: het gevaar bevindt zich meestal verderop. Verder voor je uit kijken is de boodschap, en ook zeer regelmatig in je achteruitkijkspiegel kijken. Zo weet je op elk moment wat er zich rond je wagen afspeelt. Hoe sneller je rijdt hoe smaller je gezichtsveld wordt. Staar daarom niet naar één punt voor je maar beweeg je ogen regelmatig naar links en rechts. Gebruik zelf ook steeds je richtingaanwijzers zodat voertuigen weten je van plan bent.
        Speciale aandacht voor een kruispunt: statistieken geven aan dat veel ongevallen op een kruispunt gebeuren. Defensief rijden is hier zeker aan gewezen. Vertraag en verdubbel je aandacht. Kijk naar het verkeer in de volgende volgorde: achter je (want je vertraagt dus is er misschien iemand vlak achter je), links ( het verkeer dat het korst bij je rijdt is en dus ook het gevaarlijkst) en rechts.

      • Jack Wittebol
        Jack Wittebol zegt:

        Dag Jelle, zet je werkelijke voor en achternaam even neer zodat we weten wie je bent.

      • Jack Wittebol
        Jack Wittebol zegt:

        Vrachtwagens zijn begrensd en vrachtwagenchauffeurs zijn meestal ervaren en defensieve nette rijders wat ik van veel motorrijders niet kan zeggen.

        • Jack Wittebol
          Jack Wittebol zegt:

          Dank je wel Marko, wat u niet wilt wat u geschied, gun dat ook een ander niet.

          • De motorrijder
            De motorrijder zegt:

            Allereerst wil ik even zeggen, ik heb niet te hard gereden.
            Ik ben geschrokken van de koplampen van de vrachtwagen gezien het plotseling verschijnen ivm de helling, als reactie heb ik in de bocht mijn rem in gedrukt.
            Je zou deze reactie een beginnersfout kunnen noemen.
            Sowieso is het mijn fout en is de vrachtwagenchauffeur niks te verwijten, welke na genoegen te hebben vernomen weer aan het werk is.
            Zelf ben ik nog vollop aan het herstel bezig en heb in een strijd tegen een bacterie helaas mijn arm verloren.
            Verder reed ik altijd vrij rustig op mijn motor, daarom werd ik ook vol ongeloof wakker in het ziekenhuis.
            Jammer dat er gelijk aannames zijn gemaakt door sommige individuen.
            Ja het was mijn fout, ik heb er spijt, maar dit was volledig te verwijten aan onervarenheid meer dan wangedrag.
            Nu heb ik op een harde manier geleerd van mijn fouten en zou een ander dit nooit toewensen.

            Groeten, de motorrijder

Reacties zijn gesloten.