Meer bedrijven: tips voor meer zichtbaarheid

Nederland kent steeds meer ondernemers. Zo zijn er voor het eerst meer dan 2 miljoen bedrijven in Nederland, blijkt uit recente cijfers van het CBS. De coronacrisis en de daarbij horende lockdowns hebben ervoor gezorgd dat menig Nederlander voor zichzelf is begonnen. Dit leidt tot meer personeelstekort in ons land, maar ook tot meer ondernemingen.

Pandemie leidt tot meer zelfstandige ondernemers in Nederland

Het is opmerkelijk dat er middenin een economische crisis zoveel bedrijven zijn opgericht. De pandemie en crisis die daarbij hoorde, zorgden er echter juist voor dat veel mensen besloten om de touwtjes in eigen handen te nemen. In diverse branches, waaronder de horeca en de detailhandel, kwam er door de lockdowns veel onzekerheid. Om als inwoner van Nederland toch je hoofd boven water te kunnen houden, besloot menigeen om zelf aan de slag te gaan met een webshop of andere online activiteiten.

Maar: de coronacrisis heeft niet alleen een ‘positieve’ invloed op het ondernemerschap in Nederland. Zo bleek dat 2020 ook hét jaar was dat veel bedrijven in ons land werden opgeheven. Daarnaast moeten bestaande en nieuwe ondernemers nog harder knokken en investeren in manieren om zichtbaar te zijn om zo geld te verdienen. Met meer concurrentie binnen de branche moet je immers opvallen, wil je klanten scoren. Gelukkig is er een aantal manieren om dat te doen, onder andere met behulp van e-mail marketing.

E-mail marketing: wat is dat precies en waarom is het belangrijk?

Aan de slag gaan met marketing is sowieso een goed idee wanneer je je bedrijf zichtbaarder wilt maken in de zoekmachines. Met behulp van e-mail marketing zorg je ervoor dat (potentiële) klanten direct worden bereikt. E-mail marketing is namelijk een vorm van direct marketing waarbij klanten worden benaderd met als grootste doel een product of dienst verkopen. Zij ontvangen een online mailing, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsbrief of een mail met aanbiedingen, in hun mailbox waarna ze direct actie kunnen ondernemen door bijvoorbeeld op links te klikken en dingen aan te schaffen.

E-mail marketing is geschikt en eigenlijk onmisbaar voor iedere organisatie; of je nu een groot bedrijf hebt of wanneer je als zelfstandig ondernemer aan de slag bent. Het is namelijk een heel eenvoudige manier om klanten te bereiken. Hier hoef je niet eens per se iemand voor in te huren, want je kunt dit zelf doen met een programma of bepaalde software. Neem bijvoorbeeld het e-mailmarketing platform Flexmail via waar je vandaag nog kunt beginnen met het opstellen van een nieuwsbrief of het inplannen van een online mailing. Uiteraard kun je iemand inhuren om dit te doen, maar het is wel zo voordelig (en gemakkelijk) om het zelf of door een bestaande medewerker te laten doen.

Voordelen van het inzetten van e-mail marketing

Het grootste voordeel van het inzetten van e-mail marketing is het vergroten van je zichtbaarheid als ondernemer, iets dat je echt moet doen anno 2022/2023. Er zijn nog veel meer andere voordelen te vinden, namelijk:

  • E-mail marketing is een voordelige manier van marketing omdat je de kosten zelf in de hand hebt. Het enige waar je meestal voor moet betalen is je eigen tijd en de kosten voor een programma of software. Andere vormen van marketing zijn vaak veel duurder.
  • Wat bij e-mail marketing ook een prettig idee is, is dat mensen tegenwoordig nog steeds veel gebruik maken van hun mailbox. Waar andere kanalen hun populariteit verliezen, zoals verschillende social media kanalen, kun je sowieso vertrouwen op de kracht van mail. Tel daarbij op dat de meeste mensen hun e-mail iedere dag checken en je hebt een heel betrouwbaar kanaal voor jouw diensten en/of producten.
  • Iedereen kan met e-mail marketing beginnen. Je hoeft geen expert te zijn om een nieuwsbrief te schrijven en te versturen. Natuurlijk is het wel handig als je een beetje kunt schrijven en wanneer je weet wat wel of niet werkt, maar dit zijn zaken die je kunt leren.
  • E-mail marketing biedt de mogelijkheid dat je achteraf inzicht hebt in statistieken van de verstuurde e-mail. Zo kun je op een gemakkelijke manier zien welke onderdelen wel of niet scoren. Dat kun je meenemen naar de volgende mailing.
  • Of je nu in Schagen of aan de andere kant van het land woont: e-mail marketing is voor ieder bedrijf geschikt. Deze vorm van marketing kan zowel grote als kleine bedrijven helpen aan meer bekendheid.
  • Tot slot is e-mail marketing een van de meest persoonlijke vormen van marketing. Dat vinden de meeste mensen fijn. Je kunt je mailings, bijvoorbeeld via e-mailmarketing platform Flexmail, helemaal naar eigen wensen aanpassen qua content en lay-out.
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: