Langdurig herstel voor monumentale vlotbrug
BURGERVLOTBRUG – De herstelwerkzaamheden aan de kapotte vlotbrug in Burgervlotbrug duren naar verwachting tot halverwege juli, zo heeft de provincie laten weten. Dit blijft onder voorbehoud, maar lijkt op dit moment realistisch. De vlotbrug raakte begin maart zwaar beschadigd toen een te zware kraan probeerde over de brug te rijden.
De afgelopen weken is de brug gedemonteerd en zijn de onderdelen vervoerd naar een externe locatie. Na meerdere inspecties is gebleken dat de schade groter is dan aanvankelijk gedacht, niet alleen de balansarmen zijn getroffen. “Door de monumentale status van de vlotbrug is de productie van de onderdelen maat- en handwerk. Het kan daarom enkele maanden duren voordat deze beschikbaar zijn. De montagewerkzaamheden vinden voornamelijk in de loop van juni plaats,” is te lezen op de website van de provincie. Er is ook een rapport opgemaakt om de schade die door dit incident is ontstaan op de (verzekering van de) veroorzaker te verhalen.
De vlotbrug is sinds maart gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers en voetgangers is in maart zo snel mogelijk een pont ingezet. Deze blijft gedurende de gehele sluitingsperiode varen volgens onderstaand schema:
Maandag t/m donderdag: 06.30–21.00 uur
Vrijdag en zaterdag: 06.30–22.30 uur
Zondag: 09.00–21.00 uur
De scheepvaart ondervindt vooralsnog geen hinder.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Monumenten horen in een museum. Als men de Noord Kop economisch verder wil ontwikkelen, zou een andere moderne oeververbinding toch echt noodzakelijk zijn
Ik had al geschreven dat het herstel nu al veel te lang duurt. Waar zijn de vervangings onderdelen gebleven?
Nu wordt er geroepen van juli 2025 dat deze brug buiten gebruik is. Dat zou zo maar ook juli 2026 kunnen worden. Hoe meer instanties erbij worden betrokken hoe duurder het herstel wordt. Iedereen wil dan wat. . Ook de verzekeringsmaatschappij gaat niet alles willen betalen. Dat wordt dus een zaak bij de rechter.
Bij gebrek aan vervangingsmateriaal wordt alles te licht uitgevoerd om kosten te besparen.. Het budget hiervoor is er niet.
Het ligt natuurlijk aan het zware verkeer dat erover rijd.
Er zijn bij de onderhoudsdienst geen materialen meer die je zo kunt uitwisselen voor herstel. Bij dergelijke kwetsbare bruggen kun je materiaal gereed hebben liggen omdat het verkeer te vaak te zwaar is voor deze brug. Je weet al van te voren dat er misbruik wordt gemaakt van deze brug.
Bij het maken van deze rijksvlotbruggen in het verleden waren alle vlotbruggen bijna hetzelfde. Dus was er uitwiaselbaar vervangingsmateriaal aanwezig in opslag. Dit materiaal is in het verleden gebruikt en uit bezuiniging niet meer gelijk beschikbaar voor snel herstel. Dus moet alles nog worden gemaakt, dus getekend, gemeten, gelast, geschuurd, geverfd, getransporteerd, inelkaar gezet, getest, etc.
Nu dat is duur en heeft een lange buitengebruik stelling tot gevolg.