Ingezonden: Tips voor een goede nachtrust

Slaap. Het is heel belangrijk om goed te kunnen functioneren. Kwalitatieve slaap helpt je om de dag ervoor te verwerken, het lichaam en de geest te herstellen om vervolgens de andere dag weer fris op te kunnen staan. SlaapHub weet daar alles van en heeft daarom goede matrassen, kussens, slaapmiddelen en mooie slaapaccessoires om je beter te laten slapen en wakker worden. Ook voor kinderen, want zij hebben slaap nog harder nodig.

Goed bed

Om lekker te kunnen slapen is een goed bed belangrijk. Vooral een ondersteunend matras en hoofdkussen zijn hierbij gewenst. De reden hiervoor is simpel: als je lichaam goed wordt ondersteund, dan komt het lichaam veel beter tot rust, waardoor je beter en dieper slaapt. Dat geldt dus ook voor een hoofdkussen. Verdiep je daarom goed in het soort bed wat je wil hebben en ga gerust matrassen uitproberen om zo de juiste te vinden.

Koele slaapkamer

Wist je dat je het beste slaapt in een goed geventileerde, koele slaapkamer? De lagere temperatuur in een slaapkamer brengt namelijk je hersenen tot rust. Iets wat je natuurlijk wil om goed te kunnen slapen. Zelfs in de winter is het daarom aan te raden om een luikje of raam een stukje open te zetten.

Rustige omgeving

Het helpt overigens ook om je slaapkamer een rustig interieur te geven. Je hoeft heus niet in een klinische witte slaapkamer te slapen. Maak gerust een themakamer waarbij je kleuren en accessoires op elkaar afstemt. Dit is zowel leuk in de slaapkamer van je kinderen als van jezelf. En dan mag er best een printje op het behang staan of een bont vloerkleed op de grond liggen. Als alles bij elkaar past, dan creëer je een rustige omgeving en geef je jezelf rust in je hoofd.

Geen schermen in de slaapkamer

Als het buiten donker wordt, maken onze hersenen melatonine aan. Dit is een hormoon wat de slaap opwekt. Dieren luisteren naar dat systeem en zoeken dan een plaatsje op voor de nacht. Mensen daarentegen kijken nog tot laat naar de televisie, op een tablet of naar een mobiele telefoon. Dit licht activeert je hersenen, waardoor je jezelf kunstmatig wakker houdt en de melatonine productie tegengaat. Weer daarom schermen en televisies op de slaapkamer en verduister de slaapkamer met goede gordijnen. Gebruik je je mobiel als wekker, dan leg je deze dicht op het nachtkastje.

Wakker worden…

Je kan natuurlijk wakker worden met een wekker op je mobiele telefoon. Maar wat dacht je van een gezellige radiozender om mee wakker te worden? Of misschien kies je wel voor een wekdienst van je favoriete playlist. Heb je wel eens gedacht aan een wake-up light? Dit is een speciale lamp die in je slaapkamer de zonsopkomst nabootst, zodat je op een heel natuurlijke wijze wakker wordt. Wanneer de zon opkomt, maken je hersenen namelijk weer andere stofjes aan die je helpen wakker te worden.

Comfort in bed

Als je zwanger bent dan lig je jezelf vaak in de weg. Je buik groeit immers en dat ga je merken. Een speciaal zwangerschapskussen is dan geen overbodige luxe. Het zwangerschapskussen heeft een speciale vorm die de vorm van je lichaam volgt. Het kan een kussen zijn in een C-vorm, maar ook een U of L komen voor. Het kussen ondersteunt je buik. Door een deel ervan tussen de knieën te plaatsen, lig je comfortabeler en zal je merken dat de druk op je lichaam (en met name rug en bekken) afneemt. Een kwalitatief goede slaap is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor je baby.

Elektrische deken

Ben je een koukleum, maar wil je wel in een koele slaapkamer slapen? De elektrische deken is dan echt iets voor jou. Deze deken verwarmt het bed op een aangename, constante temperatuur. Hierdoor voel je jezelf al snel lekker behaaglijk en val je gemakkelijker in een kwalitatieve slaap.

Kwalitatief slapen

Zoals gezegd is slapen goed voor je lichaam en geest. Gedurende de dag komt er heel veel op ons af en dat sla je overal op in je lichaam. Een goede slaap helpt het lichaam te herstellen (daar kan die elektrische deken overigens ook in ondersteunen) en zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Daarnaast helpt slaap de hersenen schoon te spoelen, zodat je de volgende dag weer fris kan nadenken. Gun jezelf en je gezin een goede nachtrust en ga bijtijds naar bed, zorg voor een vast ‘naar bed’-ritueel en gun jezelf een fijne, rustige slaapkamer waar je heerlijk zal slapen.

 

Delen is leuk
Bas Burlage is omroepmanager bij Noordkop Centraal. Naast zijn redactiewerk is hij ook mede-verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de omroep. Iets delen met Bas? Stuur het naar redactie@noordkopcentraal.nl



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: