Fietsroute kost gemeenten bijna €50 miljoen
NOORDKOP – De realisatie van de nieuwe doorfietsroute van Den Burg naar Alkmaar zal de gemeenten Schagen, Den Helder, Texel en Hollands Kroon bijna 50 miljoen euro gaan kosten. Dat blijkt uit het eindrapport van het onderzoeksbureau.
De gemeenten Schagen, Texel, Den Helder en Hollands Kroon willen samen met de provincie voor 2040 de fietsroute gerealiseerd hebben. Hoewel veel van de route al gerealiseerd is, blijkt uit het advies dat de gemeente Schagen nog 24 miljoen euro moet investeren. Zo moet er een nieuw fietspad aangelegd worden langs het spoor van de Keins naar de Grote Sloot. Ook zullen sommige wegen veranderen in fietsstraten en moeten sommige fietspaden verbreed worden.
Niet alleen de gemeente Schagen moet extra investeren in de fietspaden. Ook Den Helder en Hollands Kroon moeten dit doen, ook al zijn die bedragen een stuk lager. Den Helder moet 16 miljoen euro investeren om onder andere fietspaden te verbreden en om enkele voorrangssituaties aan te passen. Hollands Kroon is 6,1 miljoen euro kwijt voor het verbreden bij de weg bij de Molenvaart Zuid.
Tot slot wordt de investering van de provincie geschat op 1,5 miljoen euro. De gemeente Texel hoeft nog geen extra investeringen te doen. De benodigde aanpassingen zijn al meegenomen voor de toekomstige wegwerkzaamheden.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Jan (of Leen) heeft blijkbaar niet door dat de een in Alkmaar werkt en de ander in Amsterdam. Dus dan gaat het gewoon niet met z’n tweeën in de auto.
Heel vaak zijn de plekken waar mensen met hun handen werken slecht of helemaal niet met openbaar vervoer te bereiken.
Maar als je gepensioneerd bent, interesseert je dat niet meer en denk je alleen aan je eigen belang.
Bij gemeenten en in provinciehuis hebben ze teveel vrije tijd laat ze eerst eens de kerntaken op orde brengen al deze senioren met batery pack fietsen kunnen gerust een stukje omrijden ze hebben toch tijd genoeg het gaat alleen maar meer vaste lasten opleveren voor de burger in de vorm van aanleg en onderhoud van deze fietspaden maar meer inkomsten worden er niet mee gegenereerd dus stoppen met deze kul ga gewoon aan je werk en vervul de kerntaken voor de inwoners en gooi niet steeds het geld van de burger over de balk
Jan, het lijkt er op dat je eerst Leen heette. Dezelfde reacties. Of is het je tweelingbroer. Als je niet voor het fietspad bent, is Jan niet blij.
Jan, je hebt gelijk! Laat de mensen die voor hun werk van een goede verbinding naar het zuiden afhankelijk zijn maar barsten.
Leve de recreatiefietsers en die enkeling die op de fiets naar zijn werk gaat.
Inderdaad, al die alleenzitters in een auto achter elkaar rijdend naar het zuiden. Bravo.
Wat een heerlijke positieve reacties zijn het weer. Hartelijk dank Peter, Elise Joep en Rob. Ik vind het een prachtig initiatief en zie ik eindelijk iets terug van mijn gemeentelijke en provinciale bijdrage.
donderstraal op jan, al moet de gemeenschap hierover stemmen. dan zegt 95% nee hier tegen, er zijn belangrijkere zaken als op deze manier geld weg gooien
Opdonderstralen? Dank je wel. Maar er komen weer verkiezingen aan, ik zou blij zijn met jou als volkvertegenwoordiger.
Als ik even snel reken betaalt mijn 5-koppige gezin € 2.500,– / oftewel tweeënhalfduizend euro mee aan dit hobbyproject. Ik mag toch hopen dat iedereen in de gemeenteraad hier voor gaat liggen?
Ik voorzie een enorme toename van de, toch al niet malse, gemeentelijke belastingen.
Het pad moet in2040 klaar zijn, heeft tegen die tijd wel het dubbele gekost. Ook nog een sporthal van 20 miljoen, het kan niet op.
Ze zijn knettergek! Zoveel geld voor een paar recreatiefietsers.
De personen die op de auto zijn aangewezen voor hun werk kunnen gewoon in een treintje naar het zuiden en terug. Zij brengen geld in het laadje en niet de fietsers.
En dan lopen zeuren dat de regio vergrijst!
De korste route is altijd het beste en zal door fietsers als voorkeur worden gebruikt.
Zolang het spoor van Schagen naar den helder niet dubbelsporig is ( veel ondergrond is immers in het verleden al gereserveerd voor het dubbele spoor) zou juist deze grond geschikt worden gemaakt voor de doorfietsroute. Je bent dan erg vlot met de fiets van Den Helder naar Alkmaar. Je fietst dan niet om.
Voor Prorail kan dit pad ook gebruikt worden vor inspectie en weg voor het oplossen van problemen met de trein bij calamiteiten.
Over het kanaal en de N248 kan naast het spoor een fietsbrug komen die dan ligt op de betonnen brughoofden.
Aldus wijsneus Natuurlijk Schagen.
Lulverhaal van Natuurlijk Schagen.
Heb je wel eens op de fietsgezeten?
Van Den Helder naar Alkmaar langs het Noordhollands Kanaal liggen al jaren fietspaden en ventwegen. Korter bestaat niet denk ik en het kost niets.
veelste veel geld voor die paar fietsers, het geld kan beter besteed worden om de armoede en de zorg verbeterd worden
Net als het geld voor de kerken, de graffiti in Schagen, de regenboogtrap in Callantsoog en de fietspaden wordt dit gedaan voor de recreatieondernemers. Er is dus geld genoeg, het is een kwestie van kiezen.