Fietsroute kost gemeenten bijna €50 miljoen

NOORDKOP – De realisatie van de nieuwe doorfietsroute van Den Burg naar Alkmaar zal de gemeenten Schagen, Den Helder, Texel en Hollands Kroon bijna 50 miljoen euro gaan kosten. Dat blijkt uit het eindrapport van het onderzoeksbureau.

De gemeenten Schagen, Texel, Den Helder en Hollands Kroon willen samen met de provincie voor 2040 de fietsroute gerealiseerd hebben. Hoewel veel van de route al gerealiseerd is, blijkt uit het advies dat de gemeente Schagen nog 24 miljoen euro moet investeren. Zo moet er een nieuw fietspad aangelegd worden langs het spoor van de Keins naar de Grote Sloot. Ook zullen sommige wegen veranderen in fietsstraten en moeten sommige fietspaden verbreed worden.

Niet alleen de gemeente Schagen moet extra investeren in de fietspaden. Ook Den Helder en Hollands Kroon moeten dit doen, ook al zijn die bedragen een stuk lager. Den Helder moet 16 miljoen euro investeren om onder andere fietspaden te verbreden en om enkele voorrangssituaties aan te passen. Hollands Kroon is 6,1 miljoen euro kwijt voor het verbreden bij de weg bij de Molenvaart Zuid.

Tot slot wordt de investering van de provincie geschat op 1,5 miljoen euro. De gemeente Texel hoeft nog geen extra investeringen te doen. De benodigde aanpassingen zijn al meegenomen voor de toekomstige wegwerkzaamheden.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Tobi Uiterwaal werkt fulltime op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Tobi? Mail naar tobi.uiterwaal@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
17 antwoorden
  1. Joep
    Joep zegt:

    Jan (of Leen) heeft blijkbaar niet door dat de een in Alkmaar werkt en de ander in Amsterdam. Dus dan gaat het gewoon niet met z’n tweeën in de auto.
    Heel vaak zijn de plekken waar mensen met hun handen werken slecht of helemaal niet met openbaar vervoer te bereiken.
    Maar als je gepensioneerd bent, interesseert je dat niet meer en denk je alleen aan je eigen belang.

    Beantwoorden
  2. AH
    AH zegt:

    Bij gemeenten en in provinciehuis hebben ze teveel vrije tijd laat ze eerst eens de kerntaken op orde brengen al deze senioren met batery pack fietsen kunnen gerust een stukje omrijden ze hebben toch tijd genoeg het gaat alleen maar meer vaste lasten opleveren voor de burger in de vorm van aanleg en onderhoud van deze fietspaden maar meer inkomsten worden er niet mee gegenereerd dus stoppen met deze kul ga gewoon aan je werk en vervul de kerntaken voor de inwoners en gooi niet steeds het geld van de burger over de balk

    Beantwoorden
  3. Maartje
    Maartje zegt:

    Jan, het lijkt er op dat je eerst Leen heette. Dezelfde reacties. Of is het je tweelingbroer. Als je niet voor het fietspad bent, is Jan niet blij.

    Beantwoorden
  4. Joep
    Joep zegt:

    Jan, je hebt gelijk! Laat de mensen die voor hun werk van een goede verbinding naar het zuiden afhankelijk zijn maar barsten.
    Leve de recreatiefietsers en die enkeling die op de fiets naar zijn werk gaat.

    Beantwoorden
  5. Jan
    Jan zegt:

    Wat een heerlijke positieve reacties zijn het weer. Hartelijk dank Peter, Elise Joep en Rob. Ik vind het een prachtig initiatief en zie ik eindelijk iets terug van mijn gemeentelijke en provinciale bijdrage.

    Beantwoorden
  6. Kingma
    Kingma zegt:

    Als ik even snel reken betaalt mijn 5-koppige gezin € 2.500,– / oftewel tweeënhalfduizend euro mee aan dit hobbyproject. Ik mag toch hopen dat iedereen in de gemeenteraad hier voor gaat liggen?

    Beantwoorden
  7. Joep
    Joep zegt:

    Ze zijn knettergek! Zoveel geld voor een paar recreatiefietsers.
    De personen die op de auto zijn aangewezen voor hun werk kunnen gewoon in een treintje naar het zuiden en terug. Zij brengen geld in het laadje en niet de fietsers.
    En dan lopen zeuren dat de regio vergrijst!

    Beantwoorden
  8. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    De korste route is altijd het beste en zal door fietsers als voorkeur worden gebruikt.
    Zolang het spoor van Schagen naar den helder niet dubbelsporig is ( veel ondergrond is immers in het verleden al gereserveerd voor het dubbele spoor) zou juist deze grond geschikt worden gemaakt voor de doorfietsroute. Je bent dan erg vlot met de fiets van Den Helder naar Alkmaar. Je fietst dan niet om.
    Voor Prorail kan dit pad ook gebruikt worden vor inspectie en weg voor het oplossen van problemen met de trein bij calamiteiten.
    Over het kanaal en de N248 kan naast het spoor een fietsbrug komen die dan ligt op de betonnen brughoofden.

    Beantwoorden
    • Frits
      Frits zegt:

      Net als het geld voor de kerken, de graffiti in Schagen, de regenboogtrap in Callantsoog en de fietspaden wordt dit gedaan voor de recreatieondernemers. Er is dus geld genoeg, het is een kwestie van kiezen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):