De digitale gulpenruiker

Steeds meer slimme apparaten beheersen ons leven. Ze houden je in de gaten of je nog goed in je vel steekt. Ook al denk je dat er niets aan de hand is, kan zomaar een sensor beginnen te piepen dat het niet goed gaat met je. Je bloeddruk stijgt, je lichaamstemperatuur gaat omhoog en je hartslag loopt aardig op. Groot alarm dus, maar er is niets aan de hand. Je bent aan het vrijen en je hormonen spelen op.

We laten ons opjagen door de Proctor & Gambles van deze wereld maar ook Philips en Unilever weten er raad mee. Neem de slimme wasknijper van Unilever. Dat ding geeft door wanneer de was droog is en binnengehaald kan worden. Maar de knijper houdt ook het weer in de gaten. Is er regen op komst dan geeft hij dit ook door aan de wasvrouw of –man. Het ding wordt momenteel getest in Australië. Waarom hier? Omdat in dit land de was het meest buiten te drogen wordt gehangen. Let maar op, binnenkort komen we de slimme knijper tegen in de waspoeder van Omo.

De slimme wasknijper zit stik vol met sensoren die van alles meten: wind, zon, temperatuur en vochtigheid. En het ding heeft een wifi verbinding met de weerman. De vraag is: zitten wij op zo’n ding te wachten? Het antwoord is nee, want de meeste Nederlanders drogen de was in een droger. Maar daar gaat het niet om? Willen we wel achter onze broek worden gezeten door piepende en joelende apparaten?

In de fitness-branche is het hebben van meetapparaten, die je lichamelijke functies in de gaten houden, niets bijzonders. Neem de slimme weegschaal die door middel van een wifi-verbinding onder meer het gewicht en het vetpercentage kan meten. Dan hebben we nog de fitnesstracker die de dagelijkse activiteit en het sportgedrag van de drager in de gaten houdt. En vergeet niet de stappenmeter en de hartslagmeter die je op de borst moet dragen en die de intensiteit van je training meet. Ook weet je dan hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het sporten.

Meetapparatuur die je de illusie geeft dat hoe meer je jezelf afpeigert hoe beter dit is voor je gezondheid. Maar in feite doen we hetzelfde als we aan het werk zijn. Ook in onze vrije tijd jagen we onszelf op. Het moet allemaal sneller om te bereiken wat je wil. Als we tot bezinning komen  beseffen we dat dit jagen het najagen is van wind. We schieten er niets mee op. Allemaal ijdelheid. Voordat je er erg in hebt zit je met een burn-out op de bank.

Maar we zijn er nog niet met die rare gadgets. Er is een smart-tampon uitgevonden voor vrouwen die waarschuwt dat de tampon verwisseld moet worden en voor mannen is er ook iets dat zijn gemoed zal strelen. Dankzij een sensor op de gulp wordt hem de schaamte bespaard dat hij de hele dag rondloopt met de kerkdeur open.

Het is ook niet onschuldig waarmee die gadgets en smartphones  in verbinding staan. Wat erachter zit is de commercie: grote bedrijven die graag willen weten wat onze behoeften zijn. Bedoeld wordt onze angsten. Bang als we zijn dat we iets missen als we niet online zijn en bang als we zijn voor ziekte en ouderdom. Maar willen wij die interesse in ons leven? Willen wij die slimme wasknijper wel, de tamponsniper en de gulpenruiker? Het is vooruitgang die het paard achter de wagen spant.

Eugeen Hoekstra

Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Reageer op dit artikel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie: