Column: Nu zijn ook de ondernemers ontevreden in Hollands Kroon

Waren de inwoners van Hollands Kroon al een beetje klaar met de gemeente, de ingevulde enquêtes lieten overal lage scores zien, nu blijken ook de ondernemers niet tevreden te zijn met de dienstverlening van de gemeente. Althans als je de scores bekijkt met die van andere soortgelijke gemeenten als Hollands Kroon.

De inwoners gaven de dienstverlening van de gemeente een klein zesje. Lager dan bij andere gemeenten. De helft van de inwoners vindt dat de eigen woonbuurt de afgelopen jaren niet vooruit of achteruit is gegaan. Er zijn er ook die wel een verandering hebben gezien maar die was niet in het voordeel van de buurt.

Burgers klagen steen en been over de communicatie tussen gemeente en haar inwoners. Ambtenaren zijn aardig maar pakken niet door en de wethouders luisteren wel en maar doen wat ze zelf willen. Daar kan het gemeentebestuur het mee doen. En de ondernemers dan?

Het gemeentebestuur heeft zo’n 3700 ondernemers aangeschreven, maar slechts 263 hebben gereageerd. Te weinig om het onderzoek voort te zetten? Nee, het onderzoeksbureau constateert dat dit aantal aan de minimale eisen van representativiteit voldoet. We kunnen door. Wie weet komen we er goed van af, denkt het college. Snel verder lezen? 

Contact met de gemeente? Hollands Kroon scoort een 5,7 voor de professionaliteit van de organisatie. Met dit cijfer kan je niet thuis komen. Waarom zo slecht gescoord? Ondernemers ervaren gebrek aan communicatie over de afhandeling van mails, brieven en aanvragen. Vreemd vindt het gemeentebestuur deze lage score omdat Hollands Kroon heel hoog scoorde in het landelijke dienstverleningsonderzoek van het Ministerie. Zo vreemd is dit niet omdat het ministerie andere maatstaven hanteert. Vergunningverlening. Goed gedaan Hollands Kroon? Een 4,3. Is veel lager dan het landelijk gemiddelde 6,1.

Alle stoppen sloegen door in het gemeentehuis toen het sanhedrin in Anna Paulowna dit resultaat tot zich moest nemen. Hoe in vredesnaam heeft dit kunnen gebeuren dat onze geliefde ondernemers ons zo laag weten te waarderen, moet er toen gedacht zijn. Het verlenen van vergunningen is het speeltje van elke gemeente. Een prachtig machtig machtsmiddel om te laten zien wie hier de sterkste is: voldoen we niet aan de wettelijke normen en afhandelingstijden dan voldoen we niet aan de wettelijke normen en afhandelingstijden en dat delen we mee. Toch zegt de gemeente dat dit in de regel niet gebeurt. Let op de woordjes in de regel: doorsnee, doorgaans, gangbaar, gemiddeld. Dat zegt genoeg: half om half.

Je kunt wel raden wat er loos is in Hollands Kroon. Ondernemers krijgen antwoorden waarmee ze niets kunnen en komen ambtenaren tegen die het werkwoord ondernemen niet goed kunnen spellen. Samen met de OFHK (Ondernemersfederatie Hollands Kroon) gaat de gemeente onderzoeken hoe het allemaal beter kan.

Samengevat komt het er op neer dat in Hollands Kroon het ondernemersklimaat zo zo is en dat het inwonersklimaat zo zo is. Tel uit je winst.

Eugeen Hoekstra

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 20 september 2018
Categorie: Archief Column
Aantal views: 7
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):