Column: Moeten er doden blijven vallen?
Moeten er doden blijven vallen op de N9? Neem de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers bij de Sint Maartensvlotbrug en de Burgervlotbrug. De politiek in Schagen neemt moties aan om te zorgen dat er een einde komt aan deze gevaarlijke oversteekplaatsen, maar ja, Schagen kan roepen wat ze wil, de N9 is niet van de gemeente. Maar dan nog! Het toeristenseizoen begint. Honderden mensen steken hier over.
Wat wel kan: zet verkeersregelaars op deze plekken op gezette tijden Ja, dat kost geld. Maar wat te zeggen van verwoeste levens door ongelukken? Nu doet niemand wat en kijkt Schagen naar de provincie en de provincie naar Rijkswaterstaat. En zo kijken overheden elkaar aan en niemand komt in actie. Een zo bekend beeld in Nederland waar er problemen zijn die opgelost moeten worden.
In maart nam de gemeenteraad een motie van de VVD aan om te zorgen dat die veiligheid er komt. Wethouder Hans Heddes knikte van ja, goed dat de raad dit ook vindt, maar Schagen gaat niet over de weg. Dat is de provincie en Rijkswaterstaat. ’s Zomers zijn er veel toeristen die op de fiets of lopend de drukke N9 over willen steken.
Wim Rijnders van de SP wil dat er verkeerslichten komen zodat mensen normaal kunnen oversteken. Hij wil maatregelen nog voordat het toerisme losbarst. Als er tenminste betere opstelplaatsen komen voor de zwakkere verkeersdeelnemers, luidt de verzuchting. Inmiddels is het mei en in de situatie is niets veranderd.
Je kunt er ook prima verkeersregelaars inzetten, maar die moeten worden betaald en dus komen ze er niet. Er zijn ook geen plannen in die richting. En ook Rijkswaterstaat komt niet in beweging.
De N9 is een dodenweg: vijf ongevallen waren dodelijk en bij 84 ongevallen raakten mensen (ernstig) gewond vorig jaar. Maar nee, de N9 krijgt voorlopig geen gescheiden rijbanen. Hiervoor heeft het Rijk geen geld gereserveerd uit de pot van 200 miljoen euro voor verbetering van de eigen N-wegen. Dat liet minister Mark Harbers weten na vragen van de VVD-Kamerleden Daniel Koerhuis en Rudmer Heerema.
Wél wordt de komende jaren een aantal minder ingrijpende maatregelen genomen om de weg veiliger te maken. Maar de kans hierop is een stuk kleiner geworden. Minister Mark Harders (VVD) heeft onlangs besloten dit geld uit te geven aan groot onderhoud en niet aan investeringen. De reden van deze ommezwaai: stikstof.
Erik Suik van Rijkswaterstaat zegt in het NHD “De weg is niet vergevingsgezind. Als je één fout maakt, is er vaak gelijk wat aan de hand. Je schiet al snel de berm in, want er is geen vangrail. Of je draait juist de verkeerde kant op, waardoor er nog weleens frontale botsingen plaatsvinden.” Verkeer uit beide richtingen rijdt elkaar tegemoet en er is geen fysieke rijrichtingscheiding, zoals een tussenberm of geleiderail. Iets wat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wel aanraadt. Ook om onveilig inhalen te voorkomen.
In mei 2021 een trajectcontrole ingesteld tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug. Tussen 1 januari en 31 december 2022 werden er 11.718 snelheidsboetes uitgedeeld op het lange, rechte stuk tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug. De maatregel spekt de staatskas maar hij dwingt nauwelijks verantwoord rijgedrag af.
Kortom, het is tijd voor tijdelijke maatregelen om erger te voorkomen door bijvoorbeeld bij de vlotbruggen verkeerslichten of verkeersregelaars neer te zetten. Dit is toch het minste wat gedaan kan worden. Levens redden, wie is daarop tegen? Waarom dringt de gemeenteraad daar niet op aan?
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Laat hier een ontwerp maken voor de komende 30 jaar door alle partijen die over deze weg gaan. Om elk jaar weer eens een oproep doen voor weer een aanpassing is gewoon slecht en wat wordt beoogd is zeker niet goed voor de plaatselijke veiligheid.
Als je zwaar verkeer, auto , fietsers en voetgangers hebt moet de oplossing echt voor altijd goed zijn. Denk hierbij aan een ongelijkvloerse kruising. Kijk naar Schoorldam daar is het juist wel opgelost. Zoiets moet er ook komen voor de overige kruispunten. Voor alle N en A wegen in Schagen en Nederland. Dit is een taak voor Rijk, provincie, gemeenten, waterschappen en particulieren.
De oversteekplaats aan de Zuiderweg naast het spoor, is minimaal net zo gevaarlijk. Waarom wordt daar niet aan gedaan ?
Verkeersregelaars,een goed idee,maar waarom moeten die mensen geld kosten? Als de gemeente ervoor zorgt dat er een cursus van een paar dagen komt, opvallende kleding uitdeelt,zouden er genoeg mensen zijn die deze taak op zich kunnen nemen. Vrijwillig of als werk ervaringsplek. Er zijn genoeg mensen die het moeten hebben van een uitkering van de gemeente Schagen en daar mag soms ook best wel iets tegenover staan. Zelf ben ik jaren geleden afgekeurd voor een hernia. Ik kreeg wao. Wettelijk arbeids ongeschikt. Afgekeurd voor 100%. Een paar jaar later vond de toenmalige regering dat er teveel mensen in de wao zaten en hebben via een ambtelijk truukje bij een hele hoop mensen niet hun afkeuring percentage,maar hun uitkering percentage naar beneden gedraaid. Daardoor kon je naar de gemeente toegaan om een bijstandsuitkering aan te vragen. Bij mij is dit ook gebeurt. Dan kom je in een pakket terecht waar je niet blij van wordt. Van wordt. Ik ging (in de gulden tijd) FL.1800 per maand naar beneden. Van de gemeente moet je aan het werk en van het UWV mag je niet aan het werk. Als je toch gaat werken,ben je niet meer verzekerd. Zo zit je klem tussen 2 instanties die niet eens met elkaar willen telefoneren met het uitzicht dat je de rest van je leven op het absolute minimum zit. Inmiddels is er wat coulance ontstaan en zou je van het UWV in sommige gevallen mogen werken. Ik zou graag aan de gang gaan,ookal is dit vrijwilligerswerk. Als je ruim 35 jaar thuis zit,zonder ook maar iets te mogen of kunnen,wil je wel. Tenminste,ik wel. Er zijn ook mensen die een bijstandsuitkering hebben en ook sollicitatie plicht hebben. Als ze niet of niet genoeg solliciteren,kan de gemeente hen korten op de uitkering. Daarvoor in de plaats,zou de gemeente deze mensen ook aan het werk kunnen zetten met behoudt van de gehele uitkering en eventueel een kleine onkostenvergoeding. Hetzelfde geldt voor boa’s, mensen die met een papier prikker rond kunnen lopen om het dure straat onderhoud financieel omlaag te brengen. Niet lopen zeuren dat ze overgekwallificeert zijn omdat ze een diploma hebben voor professor of dat soort zaken waardoor er mensen te weinig op de markt komen voor werk,maar voor hun geld, tijdsbesteding en om de kosten te drukken van de gemeente Schagen die zoals we allemaal weten,nou niet bepaald bekend staan omdat ze het financieel zo goed voor elkaar hebben.