Column: Laadpalenfurie in Schagen

De gemeente Schagen vindt het verantwoord om parkeerplaatsen in te pikken voor automobilisten met een stekkerwagen. Uiteindelijk moeten alle auto’s op elektra gaan rijden. Dat is de toekomst en de toekomst begint nu. Maar zò snel gaat het niet met de elektrische auto.

De verkoop stagneert al een poos dankzij de overheid, die gestopt is met subsidies en aankondigt op stekkerwagens wegenbelasting te gaan heffen. Toch is de verwachting dat de verkoop van elektrische auto’s zal doorzetten en dat dus het aantal laadpalen zal toenemen. Daardoor verliezen mensen zonder elektrische auto hun parkeerplaatsen. Mag dit zomaar?

De groei van elektrische auto’s betekent ook een groei van publieke laadpalen. Waren dat er vier jaar geleden in heel Nederland nog geen 40.000, inmiddels zijn het er meer dan 100.000. Daarbij zijn de laadpunten bij mensen thuis en langs de snelweg niet meegeteld. Het aantal laadpunten in de gemeente Schagen blijft langzaamaan doorgroeien. Eind 2020 waren het er nog 76. In de jaren die volgden groeide het aantal van 114 in 2021 tot 179 eind 2023. Nu zijn het er inmiddels 200.

Opeens komt de ‘laadpaalklever’ om de hoek kijken. Daar is sprake van als de bestuurder zijn of haar wagen op de parkeerplaats laat staan, terwijl de auto is volgeladen. Een elektrisch voertuig mag op deze parkeergelegenheid alleen staan tijdens het opladen. Maar hoe snel moet het voertuig na het opladen de plek verlaten?

Puur juridisch gezien zou dit precies op het moment moeten zijn dat de accu volledig is opgeladen. In de praktijk zal dit lastig uit te voeren en te handhaven zijn. De gemeente  zou een uitspraak moeten doen over hoe zij denkt over het langdurig bezet houden van die plaatsen. In de APV van de gemeente Schagen komt de term laadpaal en parkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto niet voor en de term ‘laadpaalkleven’ ook niet. Schagen heeft op dit punt niets geregeld.

Het kan niet zo zijn dat er zoveel parkeerplaatsen worden onttrokken aan een buurt dat automobilisten die fossiel rijden door ‘nood’ hun auto in het plantsoen moeten zetten. Zover is het gelukkig nog niet in Schagen. Maar het zal er wel van komen als de gemeente geen rekening houdt met mensen die niet elektrisch rijden.

De stekkerauto is voor veel mensen te duur om aan te schaffen. Dit betekent dat er nog veel auto’s zijn die op fossiele brandstof rijden. Die kun je niet uit de straat of buurt verbannen. Mensen met een kleine portemonnee en een kleine auto zullen niet snel uit het openbare leven verdwijnen.

De gemeente Schagen keurt een aanvraag van een inwoner met een elektrische wagen zonder eigen parkeerplek bijna altijd goed. De gemeente vindt het laden van de auto vanuit de eigen woning onder bepaalde voorwaarden goed.  De meeste aanvragen betreffen een laadpaal bij een parkeerplaats. In dit geval komen er dan twee laadpunten. Doordat er steeds meer laadpalen bijkomen, verliezen mensen zonder elektrische auto een parkeerplaats. Dit probleem gaat alleen maar toenemen. De gemeente vindt dit bezwaar niet zwaarwegend genoeg: het klimaat redden is een tikkeltje belangrijker.

De bepalende gedachte kan ook zijn dat over het algemeen de elektrische auto de fossiele auto vervangt en dus neemt de parkeerdruk niet toe.  Maar zolang er nog veel fossiele wagens zijn, moet de gemeente er toch rekening mee houden. Dan is het laden van de auto bij huis niet zo’n gekke oplossing.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 21 december 2024
Categorie: Column
Aantal views: 91
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):