Column: Hans Bouterse heeft groot gelijk
Hans Bouterse, voorman van de Ondernemers Federatie Schagen (OFS), slaat de spijker op z’n kop. Zijn alarmerende oproep over de slechte oost-westverbindingen in de gemeente Schagen is volkomen terecht. De drie vlotbruggen over het Noordhollandsch Kanaal – bij Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug en ’t Zand – zijn hopeloos verouderd. Deze relikwieën uit de negentiende eeuw voldoen allang niet meer aan de eisen van de 21e eeuw. Ze kampen voortdurend met storingen, langdurige uitval en vormen inmiddels een structureel obstakel voor de mobiliteit èn de lokale economie. Voer ze af naar een watermuseum!
Bouterse pleit al geruime tijd voor een degelijke, vaste brug ter hoogte van Burgerbrug. Een voorstel dat helaas op dovemansoren stuit. De provincie heeft naar eigen zeggen geen budget en van het Rijk valt evenmin iets te verwachten. Toch mag worden gehoopt – en verwacht – dat Bouterse zich blijft inzetten voor een duurzame oeververbinding, want zijn strijd is gerechtvaardigd.
De vlotbruggen zijn souvenirs uit vervlogen tijden, werden in de negentiende eeuw ontwikkeld als een goedkope oplossing, toen beweegbare bruggen voor grotere overspanningen nog niet tot de mogelijkheden behoorden. De vlotten waren oorspronkelijk van hout en werden later vervangen door metalen pontons. Â Ooit lagen er 18 van zulke bruggen over het Noordhollandsch Kanaal.
Onze regio is bepaald niet uniek met de vlotbruggen. Ze lagen er ook over het Merwedekanaal, de Overijsselse kanalen, het Kanaal door Voorne, de Haarlemmer Trekvaart en de Amsterdamse Realengracht. Vreemd is het wel dat deze vlotbruggen allemaal zijn weggehaald en de vlotbruggen in het Noordhollandsch Kanaal niet. De reden dat ze zijn verwijderd is goed voor te stellen: ze staan de weggebruikers in de weg en de scheepvaart ook.
De huidige vlotbruggen zijn een rem op de ontwikkeling van de regio. Ze zijn vaak buiten werking vanwege technische mankementen, overbelasting of noodzakelijke reparaties. In 2024 alleen al werd vlotbrug ’t Zand 20 keer getroffen door storingen – 16 daarvan deden zich voor na de aansluiting op de provinciale bediencentrale in Heerhugowaard. In 2025 stond de teller begin maart al op 16 storingen. Modernisering heeft dus eerder geleid tot nog méér problemen dan tot verbetering.
Ooit lagen er achttien vlotbruggen over het Noordhollandsch Kanaal. Ze waren een goedkope en praktische oplossing in een tijd dat moderne brugtechniek nog niet bestond. Inmiddels zijn bijna overal in Nederland deze vlotbruggen vervangen of verwijderd – behalve hier, in de Kop van Noord-Holland. Waarom precies hier het verleden blijft domineren, is een raadsel.
De provincie wijst inmiddels naar de afsluiting van de Kooybrug bij Den Helder als oorzaak van de overbelasting. Ook is er een ‘bewustwordingscampagne’ aangekondigd, die mensen moet wijzen op de instabiliteit van de vlotbruggen. Een doekje voor het bloeden, terwijl structurele oplossingen uitblijven.
De provincie ziet een vaste oeververbinding niet zitten omdat de ruimte ontbreekt voor een goede afwikkeling van het verkeer. Aan een tunnel van zeg 350 meter lang onder het kanaal wordt natuurlijk niet gedacht, terwijl deze oplossing een beter alternatief kan zijn.
De toekomst? Die lijkt – voorlopig – net zo stroef als de bruggen zelf. Plannen voor vervanging ontbreken en ook verbetering van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder is niet in zicht. Alles boven Alkmaar lijkt automatisch tot de periferie te behoren – en dat imago raken we maar niet kwijt.
Toch is het tijd dat we dit imago doorbreken. Dat we durven investeren in echte verbindingen. Hans Bouterse heeft groot gelijk. Het wordt tijd dat Den Haag en Haarlem eindelijk gaan luisteren.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!