Nog 10 jaar geen extra ruimte op stroomnet

NOORD-HOLLAND – Op korte termijn kan in een groot deel van Noord-Holland geen ruimte gemaakt worden op het volle elektriciteitsnetwerk, dat zegt netbeheerder TenneT.

Op veel plaatsen in de provincie zullen de komende tien jaar wachtlijsten zijn voor grootverbruikers van elektriciteit. Het gaat dan bijvoorbeeld om bedrijven, datacenters, supermarkten en zwembaden. De vraag naar elektriciteit is de laatste jaren toegenomen, waardoor het elektriciteitsnet van de regionale netbeheerder Liander is volgelopen.

In oktober 2023 heeft ook het hoogspanningsnet van TenneT zijn maximale capaciteit bereikt. De oorzaak hiervan is de toegenomen vraag naar stroom door grootverbruikers. Ook huishoudens gebruiken tegenwoordig meer stroom voor onder andere warmtepompen en laadpalen.

Door de aanhoudende vraag naar stroom zien TenneT en Liander dat er in 2026 in sommige gebieden overbelasting van het stroomnet kan ontstaan. Om overbelasting en daarmee langdurige stroomstoringen te voorkomen, werken de netbeheerders samen met bedrijven en overheden aan een pakket maatregelen. Zonder deze maatregelen worden in delen van Noord-Holland ook huishoudens geraakt.

De netbeheerders hebben het afgelopen jaar onderzocht of grootverbruikers in Noord-Holland bereid zijn om hun verbruik te verplaatsen naar tijden buiten de piekdrukte. Op die manier wordt er ruimte gemaakt voor partijen op de wachtlijst. Uit dit onderzoek blijkt dat het voor te weinig grootverbruikers een mogelijkheid is.

Overheden en netbeheerders willen dat huishoudens zo min mogelijk last hebben van het volle stroomnet. Toch kwam uit het onderzoek naar voren dat netbeheerders vanaf 2026 niet kunnen uitsluiten dat huishoudens de gevolgen gaan voelen. Netbeheerders zullen er alles aan doen om dat te voorkomen. Ook huishoudens kunnen nu al helpen door zo veel mogelijk stroom buiten de spitsmomenten te gebruiken.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Tobi Uiterwaal werkt fulltime op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Tobi? Mail naar tobi.uiterwaal@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Hoe kan een huishouden nu zien wat de spitsmomenten zijn.
    Ooit had bijna iedereen een dubbele meter vor het nacht en het dagtarief.
    Ons huishouden heet er maar 1. Dus dat telwerk ziet geen verschil in tarief.
    Als er meerdere telwerken lopen kunnen we bijvoorbeeld op een timer de energie vretets wel of niet inschakelen. Dat zou het netwerk behoorlijk kunnen ontlasten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):