College: Zuiderweg helemaal niet druk
De Zuiderweg is helemaal geen drukke weg, zegt het gemeentebestuur. Verkeerstellingen vallen gunstig uit. Alleen zijn die gedaan voordat de woningbouwplannen Tramhalte en Veldwachter zijn gerealiseerd en Muggenburg Zuid niet is voltooid. Er is al veel gezegd en gesproken over de Zuiderweg. Eerst zou de Zuiderweg een lommerrijke laan worden met veel groen, daarna een deftige stadsweg met langszij woningen. Ook dat is overboord gezet omdat het spoor niet ondertunneld wordt en de zuidelijke ringweg er niet komt (ja, misschien in 2035, maar wie zal dit nog geloven) en dus blijft de Zuiderweg de Zuiderweg en verklaart het gemeentebestuur de Zuiderweg tot geen drukke weg.
Als de Veldwachter bewoond is komt er meer verkeer richting de Zuiderweg. Op basis van berekeningen komen er naar verwachting tussen de 614 en 1295 motorvoertuigbewegingen per etmaal op de Zuiderweg bij als gevolg van de nieuwbouw. Of dat niets is. Daar komt de Tramhalte bij en straks Muggenburg-Zuid als de woningen hier zijn afgebouwd. Hoeveel verkeer zal dan niet via de Verzetlaan de Zuiderweg op willen?
Verschillende inwoners van Schagen hadden een zienswijze ingediend met betrekking tot Muggenburg-Zuid en vooral spraken over de Zuiderweg. Eén van de reclamanten haalde een zinsnede aan uit de Ontwikkelvisie 2040 dat met name de N245 en de Zuiderweg een stevige barrière vormen. Het woord barrière wordt door de gemeente niet herhaald. Verkeerstellingen in 2014, 2020 en 2024 zeggen genoeg vindt het gemeentebestuur: voor Muggenburg Zuid en de Zuiderweg geldt dat het verkeer goed te behappen is.
Maar hoe zit het met de Veldwachter? Mensen die hier gaan wonen zorgen voor meer verkeer op de weg en hoe zit het met de ontsluiting en het spoor dichtbij? De gemeente zegt nu dat er geen ongeval cijfers zijn welke leiden tot zorg. En de oversteek dan? De verbeterde oversteekbaarheid wordt in dit project ter hand genomen in de nabije toekomst, zegt het college. Dit klinkt niet goed: het probleem schuift ze voor zich uit.
Nota bene wordt in de Ontwikkelvisie 2040 gesteld dat er een gebrek aan fysieke ruimte is rond de Zuiderweg. Ik citeer: “Door de steeds opdikkende infrastructuur is het rond de Zuiderweg op dit moment te krap; zowel de bebouwing als de voet en fietspaden moeten ‘de adem inhouden’. Met het toenemende druk op de verkeersmachine zal dit alleen maar meer gaan knellen.” Duidelijker dan dit kan het niet gezegd worden: de Zuiderweg is een probleemweg. Maar zegt het gemeentebestuur, er is nu geen alternatief en dus wordt het pleisters plakken: een rotonde hier, een parallelwegje daar, verkeerslichten zus en een fietspaadje daar en Klaar is kees.
Een ander inwoner vraagt zich af waarom de gemeente niet met de provincie heeft gesproken over de zuidelijke ringweg. Het college zegt dat dit overleg niet hoeft omdat de ringweg niet nodig is: de Zuiderweg kan het verkeer aan. “Naar inschatting wordt de zuidelijke ringweg niet noodzakelijk geacht tot tenminste 2035.” In het verkeersonderzoek is bovendien aangetoond dat de Zuiderweg zowel de bouw van Muggenburg Zuid als de bouw van Schagen Oost nog steeds zonder grote infrastructurele maatregelen kan functioneren, aldus het gemeentebestuur.
Of een weg druk is of niet is niet objectief te beantwoorden, zegt het college. “De weg kan meer verkeer verwerken dan er huidig is en daarmee is de Zuiderweg verkeerskundig gezien, niet druk. De afwikkeling van verkeer stroopt enigszins op wanneer de spoorbomen dicht zijn, waardoor het verkeer stil staat. Dat heeft echter niets te maken met hoeveel verkeer er van de Zuiderweg gebruik maakt.”
Het gemeentebestuur weigert in te zien dat er wel degelijk sprake is van een toename van het verkeer vanaf de Verzetlaan en Piet Ottstraat door woningbouw, dat steeds meer mensen de auto nemen omdat het openbaar vervoer geen alternatief is vanwege de hoge reiskosten en de onbetrouwbaarheid van de vervoersdiensten en de verwachting is dat autodichtheid zal toenemen.
Wat de echte fout is, die we overigens overal zien in Nederland, is dat een gemeente eerst een woonwijk laat bouwen om vervolgens na te denken over de verkeersafwikkeling en zich dan pas de vraag stelt of de bestaande infrastructuur de verkeerstoename aan kan.
En dan nog dit: hoewel verkeersmodellen nuttige hulpmiddelen zijn, is het belangrijk om te beseffen dat ze altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid zijn en dus niet perfect.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Een lommerrijke laan tussen een industrieterrein met voorzieningen zoals Mediance, bioscoop en woonboulevard (waar veel mensen plezier van hebben) en een belangrijke snelweg? Modellen zijn niet perfect, daar is ook alles mee gezegd. Willen wij terug naar hoe het was of vol goede moed vooruit?
Belangrijke snelweg? Bij mijn weten is de Zuiderweg 50 km .
Wel zonder enige handhaving.
Nicolas, de mensen rijden van het industrieterrein via de Zuiderweg naar de snelweg.
De A7? De A9? Komt de Zuiderweg uit op deze snelwegen?
Doe niet zo kinderachtig. De Zuiderweg was druk en zo zal het blijven.
Zit het Gemeentebestuur aan het Lachgas?