Doorfietsroute eerder een omfietsroute

SCHAGEN – Bij de inloopavond in het gemeentehuis van Schagen over de doorfietsroute kwam naar voren dat de inwoners van de gemeente de route vooral een omfietsroute vinden. 

“Er is in mijn beleving en die van veel mensen geen sprake van een doorfietsroute, maar van een omfietsroute”, zei Ted Zaat uit Dirkshorn. Leen van Dipten, inwoner van Schagen, deelde dezelfde mening. “Dit is geen doorfietsroute. De route is leuk voor mensen die een dagje willen fietsen, maar niet voor mensen die door willen rijden.”

De doorfietsroute moet een snelle fietsverbinding worden van Den Burg op Texel via Den Helder, Anna Paulowna en Schagen naar Alkmaar. Het doel is om de regio bereikbaar te houden per fiets en om de veiligheid te verbeteren van zowel de fietsers als omwonenden.

“De inloopavond is bedoeld om inwoners van de gemeente kennis te laten maken met de route. We willen laten zien wat de stand van zaken is en ook vinden we het fijn als ze meedenken”, zei wethouder Hans Heddes.

Bezoekers konden op de inloopavond een enquête invullen en daarin hun opmerkingen noteren. Ook konden ze post-its op de route plakken met daarop geschreven op -en aanmerkingen. “Alle aandachtspunten die we lezen zijn bruikbaar. Met de informatie die we krijgen, kunnen we de route verbeteren en wellicht aanpassen”, besluit Heddes.

Inwoners van de gemeente die mee willen denken kunnen dat doen op samen.schagen.nl . Ook is er nog een inloopavond op donderdag 19 oktober van 19.00 tot 21.00 uur in het Dorpshuis van Warmenhuizen.

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Kees Bakker was in 2023 en 2024 fulltime verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
4 antwoorden
  1. Sietse
    Sietse zegt:

    Droom lekker verder onralistice figuur met deze reactie. Zoals u al vele geschreven heeft die al de nodige vervelende voor u op geleverd heeft.

  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Een doorfiets route zou moeten aangelegd worden naast snelle autovebindingen en trein verbindingen. Dan verlies je immers geen tijd door omfietsen. Bij kruispunten leg je fietstunnels aan om heel snel dergelijke kruispunten te kunnen omzeilen. Of de fiets gaat in de voorrangsregeling. Dus kun je daar altijd doorrijden op de fiets.
    Dan loont het om snelle fietspaden aan te leggen en de verstokte automobilist uit de auto te krijgen en de fiets te gebruiken.

Reacties zijn gesloten.