Column: Inhuur kost Schagen ruim 6 miljoen

De gemeente Schagen is niet de enige gemeente die worstelt met vacatures waardoor het werk gedaan moet worden door ingehuurde dure krachten van buiten. Maar Schagen zit volgens mij wel hoog in de boom. Zo heeft Schagen vorig jaar 6,4 miljoen euro uitgegeven aan externe krachten.  Een verdubbeling ten opzichte van 2020. Toen is 3.441.923 euro betaald voor tijdelijk personeel.

De grootste uitgavenpost zit bij de post directietaken (bestuursadviseurs, gemeentesecretaris en teamleiders) die 1,4 miljoen euro heeft gekost. Doe daarbij een ton voor het inhuren van secretaressen en 26 duizend euro ten behoeve van burgerzaken en frontoffice en je komt boven de anderhalf miljoen euro uit.

Tweede is de post ruimtelijke projecten (beleidsmedewerkers, casemanagers en projectjuristen) waarvoor 1,2 miljoen euro is uitgegeven en derde zijn de wijkteams met een kostenbedrag van 872 duizend euro. Ook de afdeling Financiën zat met vacatures waarvoor personeel van buiten is ingehuurd. Kosten: 452 duizend euro. En vlak de afdeling Veiligheid Plus niet uit met 587 duizend euro,  uitgegeven aan adviseurs en handhavers.

Het inhuurbeeld wisselt sterk per afdeling, zo blijkt uit de cijfers. Zo hebben de afdelingen Informatisering, Publieke Dienstverlening Personeel en Organisatie minder uitgegeven aan externe krachten, terwijl bij Financiën 450.000 euro werd besteed in 2022, ruim drie ton meer dan een jaar eerder.

De behoefte aan het inhuren van externe krachten is eigenlijk in 2021 begonnen want over 2020 was het de helft minder. Toch kostte in dat  jaar informatisering best veel geld: 189 duizend euro tegen 130 duizend euro in 2022.

De gemeente geeft uitleg: ’Een reden voor de hogere kosten, is het inhuren van externen voor het tijdelijk vervangen van medewerkers die langdurig ziek zijn of met zwangerschapsverlof. Ook als we te maken hebben met de groei van aanvragen hebben we daarvoor externen ingehuurd.’ Dit laatste klopt: veel aanvragen zijn bouwaanvragen die te maken hebben met nieuwbouw van huizen en dat ziet de gemeente graag. Maar ja dan moet er wel personeel zijn. En dat is er niet. 

Verder zegt het gemeentebestuur dat het enorm lastig is om bijvoorbeeld projectleiders, planeconomen of beleidsmedewerkers te vinden. In 2022 heeft de gemeente meer dan honderd vacatures weten in te vullen. Desondanks heeft de gemeente evengoed externen moeten inhuren. Dit was nodig om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven niet in gevaar te brengen. De reden die niet genoemd wordt is het vertrek van talloze medewerkers. Blijkbaar is de gemeente Schagen niet goed in staat om medewerkers aan zich te binden.

Eind 2021 heeft de gemeente de capaciteit van werving & selectie uitgebreid met een recruiter. Hij of zij werkt met een gerichte campagne om potentiële nieuwe medewerkers binnen te halen in de organisatie. De gemeente maakt ook gebruik van alternatieve wervingsvormen zoals Open Hiring en wordt social media heel gericht ingezet.

Het college wilde ook meer vakantiedagen beschikbaar stellen. Dat is niet doorgegaan. Door de nieuwe CAO mogen gemeenten niet meer een eigen verlofregeling toevoegen aan hetgeen in de CAO is vastgelegd.

Het is te hopen dat de gemeente de personele capaciteit weet te verhogen, want anders zal ze haar ambities moeten verlagen. Dit gebeurt in feite al doordat veel investeringen niet zijn gedaan en/of zijn uitgesteld.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 13 mei 2023
Categorie: Column
Aantal views: 404
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):