Column: De woningen zijn er eerder dan de Zuiderweg is aangepast

De Zuiderweg moet op de schop vindt de gemeente en roept burgers op wensen te spuien richting het gemeentehuis. Wat moet beter en veiliger? Opmerkelijk is dat er weinig ongelukken gebeuren op de Zuiderweg, toch één van de drukste wegen in Schagen. Fietsers en voetgangers houden zich goed aan de verkeerslichten. Er zijn twee dingen die wel echt verbetering behoeven: de spoorwegovergang en de kruising met de Spoorlaan.  

Velen vinden dat de Zuiderweg ondertunneld moet worden en de Spoorlaan moet worden afgesloten voor snelverkeer. Het laatste is niet zo moeilijk te realiseren en van het eerste komt niets terecht. De weg verdiepen is een dure klus en onbetaalbaar voor de gemeente. ProRail ziet de noodzaak er niet van in. Logisch want er rijden steeds minder treinen op deze lijn. Laatst is nog een aantal spitstreinen opgeheven. Kortom, je kunt van alles verzinnen, maar wat je ook verbetert aan de Zuiderweg, je haalt de problemen niet weg bij de spoorwegovergang als de weg niet wordt ondertunneld.

Gebruikers van de Zuiderweg, ervaren de spoorwegovergang, de oversteekpunten, de verkeersveiligheid en filevorming als het meest hinderlijk. Fietsers en voetgangers zien bij het oversteken van twee kanten verkeer komen en dat maakt de situatie erg lastig.

Maar deze problemen zijn moeilijk oplosbaar zo vlak bij de spoorwegovergang. Het enige dat echt goed kan helpen is de aanleg van een verbindingsweg tussen de N245 en N241 ten zuiden van de stad. Hierdoor wordt de Zuiderweg aanzienlijk ontlast van verkeer.

De bedoelde verbindingsweg passeert het spoor. Hier komen we hetzelfde probleem tegen. ProRail zit niet te wachten op een tweede spoorwegovergang en ook hier geldt dat ondertunneling erg duur is. Je zou dan kunnen zeggen ondertunnel dan maar de Zuiderweg voor hetzelfde geld. Dan is die verbindingsweg niet meer nodig.

Echter, ondertunnelen van een weg kost tientallen miljoenen euro’s leren soortgelijke projecten in het land. De gemeente Schagen heeft al moeite om het onderhoud van wegen en bruggen te betalen, laat staan miljoenen  te kunnen uitgeven voor een ondertunneling. Het geld moet vooral komen van ProRail, het Rijk en de provincie. De voortekenen zijn niet goed.

Nijpend vind ik de situatie aan de oostzijde van de spoorwegovergang met de afslag naar Mediance en de korte afstand tussen de rotonde en de spoorwegovergang. De rotonde hier loopt vaak vol met auto’s in de spits wanneer de spoorbomen gesloten zijn. Voor voetgangers is de route onduidelijk richting de Witte Paal.

De gemeente heeft de problemen verergert rond de Zuiderweg door woningbouw toe te staan vlak bij de Zuiderweg (Veldwachter en Piet Ottstraat). De nieuwe woningen leiden tot veel meer verkeer dat via de Verzetlaan de Zuiderweg op wil. Dit kan zo niet. Daarom komt vanaf de Piet Ottstraat een parallelweg die via een nieuwe rotonde aansluit op de Zuiderweg ter hoogte van de Julianalaan.

Wat is de slotsom? De verbindingsweg komt er (voorlopig) niet, de spoorwegovergang aan de Zuiderweg blijft een obstakel vormen en door woningbouw wordt de verkeersdruk op de Zuiderweg groter en de gemeente Schagen heeft zelf niet het geld om de Zuiderweg aan te passen (rotondes zijn erg duur). De kans is groot dat de woningen eerder gebouwd zijn dan de Zuiderweg is aangepast.

Eugeen Hoekstra

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 15 april 2022
Categorie: Column
Aantal views: 451
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Adri van der Ster
    Adri van der Ster zegt:

    Geachte hr.Hoekstra,

    De gemeente geeft de laatste jaren ruim 2 ton uit voor niets bij Park De Horn te Dirkshorn, Dat is de laatste 10 jaar al 2 miljoen.Als ze nu deze 340 woningen die allemaal van 340 private eigenaren zijn en op eigen grond staan allemaal RV3(is permanente bewoning) geven dan is in Dirkshorn het probleem volledig opgelost en kunnen ze miljoenen besteden aan ondertunneling van de zuiderweg in Schagen wat u al voorstelde.
    Dus…twee vliegen in één klap. maar de gemeente blijft eigenwijs.Al las ik net dat ze wel voor werkmigranten misschien iets gaan regelen.Ook dat is meten met twee maten
    met vriendelijke groet
    Adri van der Ster
    Dirkshorn
    adri@stertex.nl
    0651618649

Reacties zijn gesloten.