Column: Dodelijk ongeval en het fietspad is er nog steeds niet

Er moet altijd iets vreselijks gebeuren om het gemeentebestuur in beweging te krijgen.  Een dodelijk ongeval, een paar jaar geleden alweer, bij de Diepsmeerweg deed onze bestuurders beseffen dat die weg harstikke onveilig is. Ook voor scholieren die hier rijden. Een vrijliggend fietspad is de enige goede oplossing. Maar voorlopig komt het er niet.

Het college zette 500.000 euro opzij. Het is inmiddels jaren later en het fietspad ligt er nog niet. Met een half miljoen euro kan je geen fietspad aanleggen.

Wethouder Hans Heddes doet natuurlijk zijn best. Hij grijpt lopende projecten aan om het fietspad hierin een plek te geven. Hij noemt twee projecten die op de lijst staan van De Kop Werkt!, een club die miljoenen euro’s vergaart van gemeenten in de Noordkop om de regionale economie te stutten, maar dat fietspad is op de lange baan geschoven en dus komt het er niet.

Het past in het rijtje onvolkomenheden in de infrastructuur dat dit college parten speelt. Het veiliger maken van de Schagerweg in Schagerbrug, het gelamenteer om de fietsstraat in Warmenhuizen, het eindeloos wachten op het geluidsscherm in Muggenburg en  de moeizame aanpak van de Hoofdassen in Tuitjenhorn zijn hiervan de meest aansprekende voorbeelden hiervan.

Wanneer mogen we het langverwachte en o zo belangrijke fietspad verwachten? De wethouder rept over een onderzoek door een extern bureau. Dat komt met twee varianten uit de bus. Eén betreft het ‘opwaarderen’ van alle knelpunten in de infrastructuur en één betreft het ‘opwaarderen’ van de Diepsmeerweg met ja, daar komt hij, met een vrijliggend fietspad.

Met welke optie gaat de wethouder aan de slag? Geen idee. Hij heeft beide opties met elkaar vergeleken en geen keuze gemaakt. Waarom niet? Hij wil natuurlijk weten wat de kosten zijn per variant. Niet raar, maar ook wel heel bijzonder. De enige variant die écht telt is die met het fietspad. De keuze kan niet moeilijk zijn.

Hij maakt de situatie nog ingewikkelder door ook te gaan kijken naar de doorfietsroute die staat ingetekend vanaf Texel, via Den  Helder en Schagen, naar Alkmaar. Mooi meegenomen: de route loopt namelijk langs de Diepsmeerweg en het fietspad is een vrijliggend fietspad. De vlag kan uit.

Natuurlijk niet. Dit project is iets voor de middellange termijn. Daar kunnen de scholieren en andere weggebruikers niet op wachten. Het dodelijk ongeluk (geen scholier) heeft de zaak urgent gemaakt. Het is daarom vreemd dat de wethouder het veilig maken van de Diepsmeerweg op deze manier naar de toekomst afschuift.

De aap komt uit de mouw als de wethouder over het geld begint. De doorfietsroute kan rekenen op subsidie van de provincie die kan oplopen tot 90% van de kosten. De overige 10% komt dan vast van de Kop Werkt! en is het probleem opgelost. De wethouder zegt dat het op dit moment nog onzeker is wanneer het project wordt opgestart. Met andere woorden: het is een loze belofte.

Elke regio in Noord-Holland loopt met plannen rond om snelle doorfietsroutes aan te leggen. Dicht bewoonde regio’s gaan altijd voor is de ervaring. De provincie onderkent het belang van zulke fietsroutes, maar wil de 4,3 miljoen euro voor de Kop van Noord-Holland, waarvan 1,1 miljoen euro beschikbaar is voor de gemeente Texel en 1,7 miljoen voor de gemeente Den Helder (Schagen nul euro), uitgeven aan het veilig maken van bestaande fietspaden, bermen en uitwegen.

Kortom, dat fietspad apart van de weg in Warmenhuizen blijft voorlopig iets voor in de verre toekomst. Blijkbaar telt een dodelijke ongeval toch minder zwaar.

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 22 februari 2022
Categorie: Column
Aantal views: 436
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):