Op de korrel: Consumententest van Mora bitterballen in Schagen
“Het was een bitterballen smaaktest met een willekeurige groep Schagenezen als consument” legt Mats Bloemsma het Hoofd van Mora Produktontwikkeling uit. “In november 2018 hadden we een nieuwe bitterbalvulling gereed van biologisch dynamisch gekweekte kikkerbil. De consumenten mochten het uiterlijk van de bitterbal niet beoordelen. Het was een zogenaamde blinde test. De smaak was het meest belangrijke.”
Enkele resultaten uit het onderzoek werden gepresenteerd op de Horecava – de vakbeurs van de Horeca – vorige week in de RAI in Amsterdam.
“Ik vond het wel eng om blind te moeten proeven. Ik wil weten wat ik in mijn mond stop. Voordat je het weet laten ze me iets proeven van de firma Badeend.” vertelt Friso T, die wel van een balletje met kalfsvlees houdt.
Marcel S geeft zijn mening: “Ik ben een echte snacker en lust er wel pap van. Ik kon wel merken aan mijn buurvrouw dat zij wat meer moeite had met het produkt. Ik vond de bitterbal smeuïg en rond op de tong”.
Wim V merkte op “De bal is rond en dat was deze ook. Rolde prima in de mond”. Gert Jan S., erkend Banket- en Broodbakker, was minder enthousiast. “Geef mij maar een koekje van eigen deeg in plaats van zo’n hete hap meel”. Voor Hans K was het een nachtmerrie. “De vulling bleef in mijn baard hangen en ik had er nog uren last van”.
Van de 29 proevers die deelnamen gaf 65% aan dat ze de nieuwe bitterbal wel vinden passen als hapje na- of tijdens een vergadering.
—
Op de korrel is een satirische rubriek van Joop Luten
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal