Wie draait erop voor de Kooyhaven ?

De antwoorden die Gedeputeerde Staten hebben gegeven op vragen van verschillende Statenfracties bevestigen het beeld dat de aanleg van de Kooyhaven verspilling van geld blijkt te zijn. Natuurlijk wordt dit niet zo gezegd maar alles wijst erop. Lees eens het antwoord op deze vraag: Is de toekomstige ontwikkeling van de Kooyhaven meegewogen in het besluit omtrent de maximale diepgang van schepen in de wateren rondom de Kooyhaven? Gedeputeerde Staten antwoorden: Nee, de diepgang van het Noordhollands kanaal is bepalend voor de toegankelijkheid van de Kooyhaven.

Destijds is uitgegaan van het gebruik van de Kooyhaven door schepen met een maximale diepgang gelijk aan de diepgang van het Noordhollands kanaal. Daar ben je lekker mee want de diepgang van het kanaal is 3 meter.  Altijd is gedacht aan een diepgang van 4,5 meter en niet voor niets want met een diepgang van 3,0 meter krijg je nauwelijks schepen in de haven. Om deze reden ziet een belangrijke klant, te weten Glomar Baltic, af om gebruik te maken van de haven. GS wilde het bedrijf een diepgang van 3,30 meter onder voorwaarden toestaan. Maar Glomar Baltic zegt 3,80 meter nodig te hebben.

De Kooyhaven was bedoeld als tegenhanger van de Haven van Den Helder. Alle bedrijvigheid die niet noodzakelijkerwijs in de zeehaven moet plaatsvinden, maar wel behoefte heeft aan ligging aan water, kan in de Kooyhaven prima plaatsvinden, klonk het een paar jaar geleden. En toen zei men dat je daarmee ook de ruimte optimaliseer in de zeehaven. Kooyhaven is een goede logistieke hub voor de zeehaven, aldus de deskundigen toen.

Toen werd ook benadrukt dat de Kooyhaven bijdraagt aan nieuwe werkgelegenheid in de regio. De behoefte is er en de verwachtingen zijn mede daardoor hooggespannen, werd ons verteld. Ook werd gezegd dat er een schaarste is aan bedrijventerreinen met kadefaciliteiten. “Dat merken we ook in het dagelijks contact met ondernemers”, vertelde Jacoba Bolderheij, directeur van de Haven van Den Helder toen. “Er is genoeg belangstelling.” De haven is in maart in 2017 officieel in gebruik genomen. Sindsdien is van de hoge verwachtingen niets uitgekomen.  

Oud-wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon, jarenlang betrokken bij het tot stand komen van de Kooyhaven, blijft optimistisch. In de krant zei hij onlangs nog wel perspectief te zien voor de haven omdat “in een later stadium een grotere diepgang in overweging wordt genomen.” Ook zegt hij te weten dat gedeputeerde Elisabeth Post achter de schermen bezig is met het opstellen van nieuw beleid. Uit de antwoorden van GS kun je afleiden dat dit niet zo is.

Meskers denkt dat door de aanleg van windparken ter hoogte van Den Helder het bedrijfsleven de weg naar de Kooyhaven weet te vinden. Uit de antwoorden van de provincie blijkt dat een grotere diepgang er niet zal komen. Het blijft zoals het is. Het lijkt erop dat het wensdromen zijn van een politicus, dat als ‘ we de infrastructuur eenmaal hebben aangelegd de vraag ernaar vanzelf komt.’

Als blijkt dat de Kooyhaven is gekomen op basis van gebrekkige en verzonnen onderbouwing dan is er heel veel gemeenschapsgeld in een diepe put gegooid. De vraag is wie gaat hiervoor de rekening betalen?

Eugeen Hoekstra  

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):