VVD zet vlotbruggen op de provinciale agenda
NOORD-HOLLAND – VVD-Statenlid Jeroen Boer en de Schager VVD-raadsleden Angelique Ligthart en Peter Vlam brachten vrijdag 6 juni een werkbezoek aan Sint Maartensvlotbrug, Burgervlotbrug en Schoorldam. Tijdens gesprekken met dorpsraden, ondernemers en bewoners kwamen grote zorgen naar voren over de kapotte vlotbruggen en de verkeersveiligheid op de N9 en het kruispunt in Schoorldam.
De langdurige uitval van de monumentale vlotbrug in Burgervlotbrug veroorzaakt veel overlast. Omrijden kost bewoners en ondernemers veel tijd en zorgt voor economische en sociale problemen. De VVD heeft dit onderwerp geagendeerd voor de provinciale commissie Ruimte op 23 juni. Ook de Ondernemers Federatie Schagen zal daar haar zorgen uitspreken.
VVD zet vlotbruggen op de provinciale agenda
Daarnaast is de verkeersveiligheid op de N9 en bij de oversteek in Schoorldam een punt van zorg. Hoewel de N9 onder het Rijk valt, neemt Jeroen Boer deze signalen mee naar de provincie. “Het was goed om met bewoners te spreken en de situatie zelf te zien. We houden het onderwerp op de provinciale agenda,” aldus Boer.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Waar zijn de oerdegelijke vervangings onderdelen gebleven?
Nu wordt er geroepen van juli 2025 dat deze brug buiten gebruik is. Dat zou zo maar ook juli 2026 kunnen worden. Hoe meer instanties erbij worden betrokken hoe duurder het herstel wordt. Iedereen wil dan wat. Ook de verzekeringsmaatschappij gaat niet alles willen betalen. Dat wordt dus een zaak bij de rechter.
Bij gebrek aan vervangingsmateriaal wordt alles veel te licht uitgevoerd dit om kosten te besparen. Het budget hiervoor is er niet.
Het ligt natuurlijk aan het zware verkeer dat erover rijd.
Er zijn bij de onderhoudsdienst geen materialen meer die je zo kunt uitwisselen voor herstel. Bij dergelijke kwetsbare bruggen kun je materiaal gereed hebben liggen omdat het verkeer te vaak te zwaar is voor deze brug. Je weet al van te voren dat er misbruik wordt gemaakt van deze brug.
Bij het maken van deze rijksvlotbruggen in het verleden waren alle vlotbruggen bijna hetzelfde. Dus was er uitwisselbaar vervangingsmateriaal aanwezig in opslag. Dit materiaal is in het verleden gebruikt en uit bezuiniging niet meer gelijk beschikbaar voor snel herstel. Dus moet alles nog worden gemaakt, dus getekend, gemeten, gelast, geschuurd, geverfd, getransporteerd, in elkaar gezet, getest, etc.
Nu dat is duur en heeft een lange buitengebruik stelling tot gevolg.
Een vaste brug met klep past hier niet en is veel te duur.