Vlotbruggen (weer) dicht
SCHAGEN – De vlotbruggen in de gemeente Schagen gaan na de zomer opnieuw enkele weken dicht voor onderhoud.Â
De vlotbrug in ’t Zand gaat dicht van 9 september tot 11 oktober. In Burgervlotbrug is de brug van 30 september tot 1 november dicht. Sint Maartensvlotbrug volgt van 31 oktober tot 22 november.
Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de afsluitingen gebruik maken van een pontje. Die vaart maandag tot en met zaterdag van 6.30 tot 21.00 uur en zondag van 9.00 tot 21.00 uur.
Bewoners van Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug reageren verbaasd op de afsluiting. Recent waren de vlotbruggen gesloten in verband met het aanpassen van de kruisingen met de N9. De bewoners vragen zich af waarom niet direct het onderhoud aan de vlotbruggen is gedaan.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Misleidend artikel. 1x googlen naar deze objecten en PNH heeft gewoon een informatiesite waarvoor deze bruggen afgesloten worden. HEeft niets met onderhoud te maken maar met een zeer strakke planning verspreid over meerdere jaren. Laat jullie je niet gek maken door dit soort slappe artikels waar geen onderzoek gedaan is door de redactie. Schaam je Ed.
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Projecten_Verkeer_en_Vervoer/Centrale_bediening_bruggen_en_sluizen/Planning
Alles wat nodig is om de vlotbruggen te laten werken valt gewoon onder onderhoud. Vroeger was er een persoon aanwezig om de vlotbruggen te bedienen. Die is niet meer standaard aanwezig. Als de bruggen goed werken is er steeds minder behoefte voor een bediener van de brug bij de brug. Maar bij storingen zullen mensen overlast ervaren. Er moeten dan mensen soms van erg ver komen om de storing te verhelpen.
De goede werking van een vlotbrug is mensen werk en dat werk valt onder onderhoud. Ze worden door externe aansturing steeds moderner.
Gelukkig vallen alleen de laatste 2 samen met de renovatie van de Kooybrug. Ook dat is een top planning.
Al die commentaren. Wegens werkzaamheden aan de N9 konden de brugonderhouders met hun materiaal en middelen niet bij de bruggen komen
Dirk als er afstemming is tussen de uitvoerende aannemers is er echt alles mogelijk. Het materieel voor de vlotbruggen kan naast de weg ook over het water van het noordhollands kanaal worden vervoerd.
Je hebt ook zoveel partijen aktief voor alle (onderhoud) werkzaamheden. Verder is er wegverkeer met de evt omleidingen en scheepvaart verkeer. Ook lang tevoren aankondigen om een ieder te informeren. Het is altijd weer dat het werk zelf nooit voor iedereen uitkomt. Denk ook aan onze gasten richting de kust en Texel.
En dan is er altijd wie betaalt die bepaalt en liefst zo weinig mogelijk. Dus het uitsmeren van werk over een lange periode.
En dan het weer en de toeleverende bedrijven die de voor vlotbrugggen zeldzame onderdelen moeten leveren.
Maar ook alle omwonenden en de particuliere grondbezitters en gebruikers van die gronden.
Het komt nooit uit.
Ja natuurlijk, echt ongelooflijk… weer maanden ellende daar… stoplichten? Verkeersregelaars? Moet dagelijks Alkmaar….
De vlotbruggen zijn in beheer van de provincie. Evenals het Noord-Hollands kanaal. De N9 is in beheer en onderhoud bij het Rijk en dit wordt uitgevoerd door rijkswaterstaat. En dan zijn en waterschapswegen en gemeentelijke wegen. Tussen al die partijen heeft de gemeente een rol. Vaak om de gebruikers te informeren en plannen. Kennelijk is de afstemming zoek geraakt door bv. de gemeentelijke fusies en de overdrachten (andere beheerder) in het verleden. met de daarbij behorende pot geld.