Vlotbrug bij Burgervlotbrug weer kapot

BURGERVLOTBRUG – Een kraanwagen van 48 ton heeft geprobeerd over de vlotbrug in Burgerbrug te rijden. Het maximale gewicht dat de vlotbrug kan dragen, is 12 ton.

Door deze actie zijn de hefbomen van de vlotbrug doorgeknapt. De vlotbrug is afgesloten voor verkeer. Ook scheepvaart kan niet passeren. Hoelang dit gaat duren, is nog niet bekend.

Onlangs werd bekend dat de vlotbruggen opnieuw in onderhoud gingen vanwege geregelde storingen. Ook was er in december overlast door de speakers van deze vlotbrug.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Sanna Noi de Vries werkt fulltime op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Sanna? Mail naar sannanoi.devries@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
45 antwoorden
  1. Douwe
    Douwe zegt:

    Als we dit erfgoed afdanken voor vaste verbindingen dan stel ik me voor dat er in ‘t Zand ter hoogte van garage Glas een rotonde moet komen en aan de overkant ook! De kerk is toch overbodig en de Spar te duur! Maar een prachtige ontsluiting door het dorp vanaf de Anna Paulownaweg. Ik denk dat Mc Donalds wel een bod op de molen doet. Edgar..

  2. eduard stomp
    eduard stomp zegt:

    Eigenlijk is maar een vraag relevant: Wie betaalt de schade, de afhandelings- en verhaalkosten, het onderzoek en de overlast voor verkeersdeelnemers? Voorzichtige schatting: 500K. Wij weer met z’n allen??

  3. Edwin
    Edwin zegt:

    In het verleden waren er haast geen problemen met de vlotbruggen. De vlotbrug Koedijk-Bergen werkt ook prima. Hier gaan geen auto’s en vrachtwagens meer overheen.
    Het zijn beeldbepalende monumenten in het Noord-Hollandskanaal. Het gaat dus om het verkeerde gebruik van deze bruggen. Lees: te zwaar verkeer. Daar moet de oplossing worden gezocht.

  4. Remko Bok
    Remko Bok zegt:

    Ik ken die vlotbruggen kom er altijd langs als ik naar den helder ga, mijn vrachtwagen is niet zo zwaar maar ik ga niet over die brug. ben wel eens met een lichtere vrachtwagen er overheen gegaan dat was al geen pretje maar 48t jeetje.

  5. Rob
    Rob zegt:

    Natuurlijk blijven die bruggen storen als er incompetent leiderschap beslissingen mogen maken.

    De beslissing om de brugwachters te ontslaan, omdat op papier het onderhoudsbedrijf uit maastricht goedkoper is in het excelsheetje.

    Maar dit is onvoorstelbaar. Dit bedrijf wilde niet 20 km omrijden en de kleine weggetjes navigeren, dus dan maar over de vlotbrug. Totale incompetentie.

  6. Sten Koolhaas
    Sten Koolhaas zegt:

    Even ter verdediging van de chauffeur, hoe weet hij dat zijn wagen 48 ton is? Dit lijkt mij schromelijk overdreven. 12 ton lijkt mij eerder accuraat.

    • John de Swart
      John de Swart zegt:

      Op de foto zie ik dat de kraanwagen 4 assen heeft. Een kraanwagen mag maximaal 12 ton aslast hebben. 4 x 12 is 48. Misschien dat die wat minder weegt, maar bij 36 ton of minder waren 3 assen ook wel genoeg geweest.

    • Berry
      Berry zegt:

      Heb je uberhaupt een idee wat een geladen vrachtwagen weegt, bijvoorbeeld. En wat wil jij ophijsen met een kraan van 12 ton? Dan valt hij toch gelijk om

    • Martien
      Martien zegt:

      Een chauffeur die niet exact weet wat zijn vrachtwagen weegt, moet onmiddellijk zijn rijbewijs worden afgepakt. Dan ben je een domme sukkel.

    • Jack
      Jack zegt:

      Dit is een professionele machinist van een mobiele hijskraan. Hij hoort exact het gewicht van zijn wagen te kennen uit hoofde van zijn werkzaamheden.

    • Joep
      Joep zegt:

      Dit is een SK 498 AT4 of een SK597 AT4 van de Nederlandse Fabrikant Spierings Beide Kranen wegen 48000 kilo, wijsneus

    • Henk
      Henk zegt:

      Een kraan mag 12t per as wegen. Dit word doorgaans optimaal benut. 4 assen x12=48ton.

      Dit is overigens niet zomaar een chauffeur maar een hijskraanmachinist die dagelijks met gewichten te maken heeft en zeker wel zijn eigen gewicht van de kraan weet.

    • Max
      Max zegt:

      Ik verkoop al 15 jaar scheepskranen en kan je melden dat alleen de kraan op deze vrachtwagen al meer dan 20 ton weegt. Dan hangt er ook nog ballast (contragewicht) achter dus reken maar op 25 a 30 ton zonder vrachtwagen.

    • André
      André zegt:

      4 Assen maal 12.5 ton aslast maakt….? En nog een flinke aanhanger er achter. Reken maar dat een machinist zeer goed weet wat zijn kraan weegt.

    • Frederik
      Frederik zegt:

      Dit is een Spierings AT4 en zoals bij elke mobiele kraan is er een gewichtsverdeling van 12 ton per as. 4 x 12 ton = 48 ton. Ik heb meer dan 2 jaar met een AT4 gewerkt dus ik weet waarover ik spreek. Nu werk ik met een AT6 die 72 ton weegt. Over die brug willen rijden was een enorme blunder van de chauffeur!

    • Joran
      Joran zegt:

      Als die chauffeur niet weet hoe zwaar zijn rijtuigje is kan hij beter aan wal blijven en tuinier worden.

    • Erik
      Erik zegt:

      Een SK597 weegt volgens de brochure inderdaad 48 ton. Alleen het contragewicht weegt al 8700 kilo.

    • Niels
      Niels zegt:

      Dat is niet zo moeilijk Sten. Dit genoemde gewicht staat gewoon op de site van KVM. En iemand die dit soort kraanwagens rijdt zou moeten weten wat het weegt.

  7. Lino
    Lino zegt:

    Ik neem aan dat de betreffende chauffeur een flinke boete krijgt.
    Hopelijk lukt de reparatie snel

  8. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Ooit zat er altijd een brugwachter die bij de brug was. Hij/zij onderhielddie de vlotbrug en regelden het verkeer. Je hoorde geen piepende lagers en de brugonderdelen werden onderhouden en gingen lang mee. In besprekingen wisten deze brugwachters elk detail en waren zij een vraagbaak. Als er problemen waren werd dit gelijk gemaakt.
    Nu zit er ergens in Heerhugowaard een beeldscherm kijker en die bedient van daar uit de brug. Max 12 ton is nu eenmaal 12 ton en niet meer dan 12 ton. Voor fysiek onderhoud komt er een contract aannemer soms van heel ver weg. Vaak pas de volgende dag. Je ziet steeds weer andere mensen die wat doen met de brug. En afstemming ?????

    • Peter de G
      Peter de G zegt:

      We leven niet meer in het verleden WIJSNEUS maar in het heden met alle gemakken bij de hand ,helaas zijn er chauffeurs die maling hebben aan de regels.en de problemen veroorzaken.

      • Reactie op Pieter
        Reactie op Pieter zegt:

        Die vlotbruggen zijn gemaakt voor het toenmalige verkeer. Denk aan de koets fiets, wandelaar, etc. Veel van het huidige verkeer is veel te zwaar voor dit bijzondere type brug. Handhaving moet terplaatse zijn om
        te zwaar verkeer te weren.
        De huidige hedendaagse vernieuwingen passen helemaal niet meer bij deze bijzondere bruggen.

  9. ROB
    ROB zegt:

    We blijven maar omrijden!!

    De brug(gen) blijven storen.

    Wat een slechte zaak.

    !! ON-BE-GRIJ-PE-LIJK !!

    En dan zo’n speciaal opgeleide chauffeur die uit het zuiden over de N9 komt en ziet dat hij de draai niet kan maken en het vervolgens dan nog maar via de noord kant doet..

    2 x kans om de borden te lezen en te snappen dat het niet past.

    https://verreikerverhuur.com/torenkranen/

    Bedankt hoor !!

  10. Paul Van Dijk
    Paul Van Dijk zegt:

    12 ton mag er overheen, die sukkel rijdt met een auto van de baas die 4x zoveel weegt als toegestaan.
    Heeft natuurlijk met de carnaval lekker zitten hijsen…….

  11. Edgar Apeldoorn
    Edgar Apeldoorn zegt:

    Ongelooflijk. Geef die flapdrol van een chauffeur a.u.b. een flinke boete!

    In het NHD spreken ze over “alle vlotbruggen hadden de afgelopen maanden te kampen met storingen”. Nou, haal dat hadden maar weg want ze kampen nog steeds met storingen! Een grote aanfluiting dit project.

    En waarom maar geld blijven steken in die oude zooi? Dat het monumenten zijn kan niemand iets schelen. Beter het geld bewaren voor een goede verbinding in plaats van in de bodemloze put blijven gooien.

  12. Wim Oostendorp
    Wim Oostendorp zegt:

    Onbegrijpelijk dat dit zo door kan gaan. Regelmatig is de vlotbrug eruit, veel mensen hebben hier hinder van. De kosten van het Regelmatig onderhoud zijn ook niet gering. Dat er nog steeds geen vaste Oever verbinding is, is Onbegrijpelijk.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Lees ook: Vlotbrug bij Burgervlotbrug weer kapot […]

  2. […] Zie ook: Vlotbrug bij Burgervlotbrug weer kapot […]

Reacties zijn gesloten.