Verkeersplan Schagen volgende week in raad

SCHAGEN – Minder auto’s en meer fietsen in het centrum van de stad. Dat is een van de belangrijke doelen van het Verkeersplan Schagen. De politiek buigt zich er volgende week donderdag, 27 januari, over. 

Het college wil onder andere de Markt in Schagen in het weekend deels afsluiten voor auto’s. Ook de Gedempte Gracht moet aantrekkelijker worden met minder ruimte voor auto’s.

Er zijn partijen die de oude gracht, die in 1876 werd gedempt, in oude glorie willen herstellen. Dat gaat volgens wethouder Hans Heddes te ver. 

Het parkeren zou bij voorkeur rond het centrum moeten komen. Er zijn plannen voor meer parkeerplaatsen bij het Station en een nieuw parkeerterrein aan de Loet. 

Ook is het college in overleg met het Makado Centrum om het parkeerdek ook als de winkels dicht zijn open te houden. 

Volgende week zal de gemeenteraad een oordeel vormen. Het besluit wordt in de raad van februari genomen. Als de raad akkoord gaat dan worden de plannen over een periode van 5 jaar uitgevoerd.

(Video: Ed van Oerle)

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Ed van Oerle is hoofdredacteur en algemeen manager van Noordkop Centraal. Iets delen? Iets delen met Ed? Mail naar ed.vanoerle@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
4 antwoorden
  1. Muntje
    Muntje zegt:

    Waarom wordt onze verkeersdeskundige van onze gemeente, Natuurlijk Schagen niet gevraagd om dit grote probleem op te lossen, oplossingen voldoende bij deze deskundige.

    • Natuurlijk Schagen
      Natuurlijk Schagen zegt:

      Maak het voor eens en altijd duidelijk.
      Als het aan mij ligt zou heel Schagen zoveel als mogelijk bordloos (met uitzondering van de straatnaamborden) moeten zijn. Elk bord kost immers geld, tijd en onderhoud. Elk bord kost geld en geboden worden toch vaak niet opgevolgd.
      Overall waar auto’s niet zijn gewenst een fysieke blokkade aanleggen of door een (beweegbare) verkeerspaal. .
      Uitgaan van de regel verkeer van rechts gaat voor. Dus weg met al die voorrangsregels en de bijbehorende borden.
      Heel Schagen zo inrichten voor éénrichting verkeer voor motorvoertuigen. Dan kun je toe met smalle straten en heel veel ruimte voor de fiets, scootmobielen en voetgangers.
      De maximale rijsnelheid max 30 km voor al het verkeer.
      Het parkeren zoveel mogelijk buiten het centrum gratis en binnen de ring (Zuiderweg, N245, N248, N241) niet parkeren op de openbare weg. Dan blijft de openbare weg vrij van geparkeerde voertuigen. Het parkeren alleen op eigen terrein en dus niet op de openbare weg.
      Laadpalen zoveel als mogelijk op eigen terrein. Daar waar deze op de openbare parkeerplekken staan hiervoor een maximale tijd instellen om daar de laden en parkeren. (maximaal 3 uur). Dan kunnen ook andere elektrische voertuigen hier gebruik van maken.
      We moeten omgaan met de schaarse middelen van de gemeente.

  2. Willem
    Willem zegt:

    En de wijken rondom het centrum zijn weer de dupe. Die kunnen hun eigen auto niet parkeren. Betaald parkeren en een vergunning voor bewoners.
    In alkmaar werkt het ook
    En de winkeliers moeten niet zieken.

Reacties zijn gesloten.