Subsidie voor ombouw naar waterstof
NOORDKOP – Ondernemers in de Kop van Noord-Holland kunnen profiteren van een verbrede subsidieregeling voor waterstofaandrijving van voer- en vaartuigen.
Naast het ombouwen naar waterstof is er nu ook subsidie beschikbaar voor onderzoek en de aanschaf van voertuigen en vaartuigen.
De subsidie, onderdeel van de Regio Deal Maritiem cluster Kop van Noord-Holland, richt zich op bedrijven in de agrarische sector en de scheepvaart. Het doel is om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en bij te dragen aan een duurzame waterstofeconomie.
Ondernemers kunnen de subsidie aanvragen tot 1 september 2025. Er is in totaal € 345.000,- beschikbaar, waarvan maximaal 75% subsidie voor onderzoek en 30% voor ombouw- of aanschafkosten.
Meer informatie en voorwaarden zijn te vinden op kopregio.nl/waterstof.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Kijk eens hoe Jos Scholman uit Nieuwegein dit doet.
Groene waterstof als aanjager van de energietransitie
Voor de verduurzaming van het machinepark zetten zij als organisatie vol in op waterstof. Met een steeds voller wordend elektriciteitsnet en beperkingen in elektrificeren van zware voertuigen als kranen en tractoren, biedt waterstof voor ons bedrijf de uitkomst én toekomst.
Inmiddels rijdt een groot deel van onze auto’s, bestelbussen, tractoren, vrachtwagens en kranen op waterstof en zijn deze volledig emissievrij. Met ons eigen waterstoftankstation kunnen we ons materieel 24 uur per dag voorzien van zelf geproduceerde, groene waterstof. Ons bedrijf Hysolar produceert sinds 2024 namelijk zo’n 300.000 kilo groene waterstof per jaar middels een elektrolyser.
Als ik al het materieel in deze regio rond zie rijden moet het ook hier wel kunnen.
Tja, je moet ergens beginnen
Jammer dat er tonnen geld van de regiodeal wordt verspild aan subsidies voor kansloze toepassingen als waterstof in de transportsector. Ik ben helemaal vóór een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, begrijp me niet verkeerd, maar zolang nu nog praktisch al ons waterstof uit aardgas wordt geproduceerd, waarbij enorm CO2 gewoon in atmosfeer wordt geloosd, is het behoorlijk stompzinnig om te verwachten dat transport op waterstof helpt tegen klimaatopwarming.
Nogmaals, de belangrijkste grondstof voor de productie van (de facto grijze) watersof is en blijft voorlopig aardgas. Dit hele idee voor deze malle waterstofsubsidies is dus waarschijnlijk weer afkomstig van iemand met belangen in de offshore gasindustrie.
Trap er niet in.
Eerste prioriteit zou moeten zijn om al het huidige gebruik van grijze waterstof (zoals bij de productie van kunstmest) te vervangen door groene waterstof. Alle andere toepassingen zijn voorlopig luchtfietserij.