“Spoorlijn Schagen-Leeuwarden onhaalbaar”
SCHAGEN – Een spoorlijn tussen Amsterdam en Groningen via de Afsluitdijk met een aftakking van de bestaande spoorlijn bij Schagen, blijkt onhaalbaar.
Dit alternatief voor de veelbesproken Lelylijn tussen de Randstad en het noorden brengt volgens een onderzoekscommissie de hoogste kosten met zich mee.
Een jaar geleden lag deze variant plotseling weer op tafel. Bij de aanleg van de Afsluitdijk in 1932 hielden de bouwers al rekening met een autoweg en een spoorlijn, maar alle ruimte werd uiteindelijk vergeven aan een vierbaans snelweg.
Die oude plannen zijn nu nog eens kritisch bekeken en vergeleken met andere varianten. De vergelijking wijst uit dat het Afsluitdijkalternatief zowel qua reizigersaantallen als qua reistijd vanuit Groningen aanzienlijk minder goed scoort.
Het ministerie bekeek 3 basisalternatieven. Een daarvan loopt parallel aan de Afsluitdijk waarbij de spuisluizen met een boortunnel gepasseerd worden. De lijn zou iets ten noorden van Schagen aansluiten op het bestaande spoortracé Alkmaar-Den Helder.
Circa 84 kilometer nieuwe spoorlijn moet voor dit alternatief worden aangelegd. De trein uit Schagen die dan afbuigt richting de Afsluitdijk kan vanaf de aftakking de snelheid verhogen van 140 km/uur naar 200 km/uur.
De Noord-Hollandse variant voert tussen Schagen en de Afsluitdijk dwars door de Wieringermeerpolder. “Uitgangspunt is om geen windturbines te raken”, staat in de rapportage over de aanwezigheid van Windpark Wieringermeer. „Als aanname is gehanteerd dat de Lelylijn minimaal honderd meter vanaf een windturbine wordt getraceerd. In de vervolgfase dient een afweging te worden gemaakt of het handhaven van windturbines of het handhaven van opstallen de voorkeur heeft.”
De Noord-Hollandse variant passeert circa 16 wegen en vaarten. Richting de Afsluitdijk wordt polder Waard-Nieuwland doorsneden, een stiltegebied.
De variant over de Afsluitdijk is de duurste optie, zo valt op te maken uit de voortgangsrapportage van lopende onderzoeken. Sluizen waar tunnels onder moeten worden aangelegd zijn één van de grote obstakels. “De kosten voor de aanleg voor het Afsluitdijkalternatief worden nu geraamd op 17,2 miljard euro”, becijfert het ministerie, dat een ‘bandbreedte van 12,7 tot 21,4 miljard’ aanhoudt.
De aanlegkosten, gecombineerd met de hoge onderhoudskosten voor een spoorlijn over de Afsluitdijk met diepe boortunnels, zonder dat het veel extra nieuwe reizigers oplevert, leiden tot de afwijzing van deze variant.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal