Snelheid op N248 omlaag
SCHAGEN – De snelheid op enkele kruispunten op de N248 tussen Schagen en Kolhorn gaat omlaag. Dat heeft de provincie Noord-Holland besloten.Â
Het gaat om de kruispunten met de Wadweg bij Schagen en de Waardpolderhoofdweg bij Kolhorn. De snelheid bij die kruispunten wordt verlaagd van 80 naar 50 km/u.Â
Op het kruispunt bij de Wadweg zijn de afgelopen jaren meerdere ongevallen met fietsers geweest. In 2019 kwam een 14-jarige jongen uit Julianadorp op de kruising om het leven. In november 2020 overleed de 16-jarige Tijme Zoetelief uit Wieringerwaard na een aanrijding op de kruising.Â
Saskia Ruigrok uit Wieringerwaard startte een actie om de weg veiliger te maken. Na een aantal bewonersavonden heeft de provincie nu gekozen voor het verlagen van de snelheid. Ook komen er drempels.
De aanpassingen kosten € 400.000,- en worden nog dit jaar gerealiseerd. Als de drempels zijn aangelegd en de snelheid is verlaagd, gaat de provincie controleren of de maatregelen effect hebben.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Rotondes zou in elk geval meer effect hebben dan drempels.
nu al?
Wat dacht je van een fiets tunnel iedereen blij!!
Prima eerste stap! Levensgevaarlijk daar
Nou als het zulke drempels worden als in de Hofstraat zijn geplaatst is het zinloos. Sinds die (lees lage drempels) er zitten racen ze juist eroverheen. Doe dan hoge!
Het ongeluk uit 2019 is NIET bij de wadweg gebeurd maar 1 kruispunt verder richting Kolhorn. Dit is de tweede keer dat jullie het zo in het nieuws zetten waardoor dat kruispunt prima lijkt en daar waarschijnlijk niks gaat gebeuren.
Ik denk dat voor de beide kruispunten dat zeer zeker gerechtvaardigd is om daar een rotonde de maken.
Je kunt natuurlijk niet heel Nederland vol rotondes leggen maar t.o. van de fietsers een het overige langzaam verkeer is dit de beste oplossing.
Het zijn zeer drukke fietsoversteken. En daarbij moet de snelheid als extra en per direct naar beneden naar 50 km/u.
Vr groet Hans Fieman.
e meest voorspelbare oplossing. Mag kennelijk bijna niets kosten en de oplossing is niet veilig. Veilig zijn ongelijkvloerse kruisingen. Dus een brug of tunnel. Als deze weg opnieuw zou worden aangelegd komen er rotonden en komt er een paralelweg voor bestemmingsverkeer en fietsers..