Slechte bereikbaarheid regio nekt onze economie

Holland boven Amsterdam is de titel van een document dat een weergave is van plannen die gemeenten en provincie samen hebben om onze regio op een hoger niveau te brengen. Ik schrijf dit op het moment dat Connexxion de zoveelste buslijn uit de dienstregeling haalt. Dat is het vreemde dat onze bestuurders aan de ene kant de economie een flinke impuls willen geven en andere kant de regio verder isoleren van de rest van onze provincie.

Als het openbaar vervoer en het wegennet niet verbeterd worden dan komt er weinig terecht van de plannen. Het ritselt van de knelpunten hier: enkel spoor van en naar Den Helder, diverse karresporen die de Noordkop verbinden met West-Friesland en Noord-Kennemerland. Kijk hoe vaak de ringwegen om Alkmaar dichtslibben en er geen doorkomen aan is. Kost zo een kwartier of meer vertraging.

Neem  de bouw van de nieuwe woonwijk Vroonermeer. Niets mis mee, maar een nieuwe woonwijk genereert  extra verkeersdruk op de al overvolle N245. Wie verzint dit? Eerst bouwen we woningen en daarna denken we na hoe de verkeersafwikkeling moet plaatsvinden. Het gebrek aan goede planologie valt vooral de provincie te verwijten. Het kruispunt bij Heiloo is ronduit verschrikkelijk en de provincie is niet van plan een onderdoorgang te maken maar houdt het bij cosmetische aanpassingen. Kortom, dit schiet niet op. Het is fantastisch dat de Westfrisiaweg er komt maar op de keper beschouwd profiteert de Noordkop niet veel van deze weg.

Dat de gemeenten in de Noordkop zo happig zijn om samen te werken laat zich raden: in Haarlem staat een grote geldpot die ze graag willen binnenhalen. Hier en de daar worden kritische noten gekraakt over het Ontwikkelingsbedrijf en de Kop werkt! dat zij vage verhalen houden die nauwelijks afrekenbaar zijn op hun effecten, maar niemand durft de trein tot stoppen te brengen. 

De Kop van Noord-Holland heeft een economische omvang van € 9 miljard en levert daarmee een bijdrage van 1,5% aan de landelijke economie en 7% aan de provinciale economie. Dit is heel bescheiden. Weliswaar hebben we hier het schoonste drinkwater, de beste zaden en groentenleverancier van Nederland en kunnen we met vier economische speerpunten: water, energie, agri & food en toerisme een bijdrage leveren aan de oplossingen voor de grote mondiale vraagstukken, zo dat is niet voor de poes, dat iedere lezer begrijpt dat het wensdenken in dit document een hoge vlucht heeft genomen.

Feit is dat onze regio wordt leeg getrokken door Groot Amsterdam, dat het heel veel moeite zal kosten om hooggeschoold personeel naar hier te krijgen en dat het moeilijk zal zijn om laaggeschoold personeel in onze regio om te scholen tot het gewenste opleidingsniveau. Bedenk ook dat de beroepsbevolking in onze regio in de komende jaren gaat krimpen met alle gevolgen van dien voor de economie. Hoe gaan we dit oplossen? Ik lees er niets over.  

Er zijn natuurlijk kansen. Neem de logistieke offshore energy haven in Den Helder vanwege de geplande windparken op zee. Maar denken we werkelijk dat wij de enige regio zijn die dit graag wil. De concurrentie is groot. Niets doen kan ook niet en dus stap je niet uit de rijdende trein waarvan je mag hopen dat hij de juiste bestemming in 2040 bereikt. Malle-geit is het natuurlijk want wie kan zover in de toekomst kijken? De economie in de Noordkop is zeer conjunctuurgevoelig en niemand kan garanderen dat de economische voorspoed van vandaag zal aanhouden. Het is mooi om kansen te zien maar repareer eerst de lekkende daken voordat het weer winter wordt.  

Eugeen Hoekstra 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 16 september 2017
Categorie: Archief Column
Aantal views: 17
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):