Rekeningrijden slecht voor platteland
NOORDKOP – “Eén tarief voor rekeningrijden voor alle Nederlanders raakt plattelandsbewoners harder.” Dat stelt wethouder Robert Leever van de gemeente Hollands Kroon namens de P10 – het samenwerkingsverband voor plattelandsgemeenten.
Leever reageert daarmee op de conclusies van een reeks onderzoeken naar de invoering van rekeningrijden in Nederland. Het kabinet lijkt te kiezen voor één tarief voor alle automobilisten.
“De kosten voor automobilisten op het platteland lopen hoger op, omdat een groot deel van de voorzieningen alleen per auto bereikbaar is”, stelt Leever.
De P10 roept het kabinet op om oog te hebben voor de gevolgen van rekeningrijden voor inwoners van plattelandsgebieden. Er zou een tariefsysteem moeten komen waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften en omstandigheden van plattelandsgebieden.
Ook moet volgens de P10 worden geïnvesteerd in het verbeteren van het openbaar vervoer op het platteland en in alternatieven zoals deelmobiliteit.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Dit roep ik al jaren, randstad (Holland) veroorzaakt files, heeft het het uitgebreidste net qua openbaar vervoer ( óók ’s nachts).
Terwijl, des te verder je van de randstad af zit, is er karig of vaak géén OV, zeker niet ’s avonds en ’s nachts.
Afstanden zijn groter, maar je kunt wel doorrijden (milieutechnisch een pluspunt).
Ergo, de rest van NL kan opdraaien voor de kosten/sponseren daarmee het ‘hollandse’. wagenpark
Nou, ik vertik het, dan maar ( óók al is dat niet legaal) uitzoeken hoe mijn km -tellerstand te saboteren.
Den Haag kan de pot op
‘Dank’ aan de politiek, het is gelukt mijn sociaal-democratisch hart om zeep te helpen….