Onderzoek efficiency bij gemeente

SCHAGEN – De rekenkamercommissie van Schagen vraagt de burgers onderwerpen aan te u dragen waarmee de commissie aan de slag kan gaan.

Een belangrijk onderwerp dat op haar agenda zal komen te staan is waarschijnlijk de decentralisatieoperatie van taken van het Rijk naar de gemeente per 1 januari 2015. Deze taken behelzen de jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie.

De vraag is hoe effectief en efficiënt de operatie is verlopen? En is de bureaucratie een stuk verminderd?

De commissie bestaat uit drie leden en een secretaris. De meest recent onderzoek dat de commissie heeft uitgevoerd ging over de informatievoorziening voor de gemeenteraad met betrekking tot een aantal onderwerpen waaronder de uitbreiding van het Makadocentrum, de huisvesting van de ambtenaren en structuurvisie Petten.

De commissie beschikt over een budget van €  47.000,-. Er was € 40.000,- over blijven staan van het jaar 2015 zodat de commissie dit jaar €  87.000,- kon uitgeven. Een flink deel hiervan is besteed aan externe bureaus die het onderzoekswerk doen. Het instellen van een rekenkamer of rekenkamercommissie moet van de wet.

Lees ook de column van Eugeen Hoekstra – Hoe zinnig is de rekenkamercommissie eigenlijk?  

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):