Kruising St. Maartensvlotbrug verre van klaar

SINT MAARTENSVLOTBRUG – De herinrichting van de kruising van de N9 met de Zeeweg in Sint Maartensvlotbrug is verre van gereed. De aannemer moet nog een aanzienlijk deel van het beloofde werk uitvoeren. Welke overlast dat nog gaat opleveren voor omwonenden en het verkeer, blijft onduidelijk.

“De tekeningen kloppen maar in de uitvoering is het niet overal goed gegaan”, stelt woordvoerder Remco de Korte van Rijkswaterstaat. Hij verwacht dat de rest van het werk in de komende weken wordt uitgevoerd. “De aannemer gaat dit inplannen.”

De woordvoerder bevestigt dat tekeningen kloppen die de Fietsersbond deelde met Noordkop Centraal. Dat betekent dat er was gepland om het fietspad langs de Zeeweg te verbreden. Dit werk moet nog gebeuren. Ook moet de fietsersoversteek van de Zeeweg langs de N9 nog in rood asfalt worden uitgevoerd. Haaientanden die het autoverkeer vanaf de N9 erop moeten attenderen dat zij de fietsers hier voorrang moeten verlenen, ontbreken nog. Struiken voor de deur van voormalig hotel-restaurant Het Karrespoor zouden worden verwijderd en opnieuw ingezaaid met gras en bermmengsel. Ook dat is nog niet gebeurd. Tien verkeersborden die volgens tekening zouden worden geplaatst, zijn op de kruising ook nog niet te bekennen.

Rijkswaterstaat veronderstelde dat de aannemer het achterstallige werk vorige week zou inhalen, maar die bleek toen alleen enkele rode tegels te hebben vervangen waarop ten onrechte haaientanden voor fietsers waren geschilderd. Het wachten is nog steeds op de verkeersborden en de haaientanden die er voor het autoverkeer zouden komen, op de verbreding van het fietspad langs de Zeeweg en op het werk aan het groen.

Het onvoltooide werk is curieus, omdat Rijkswaterstaat eind juni trots meldde dat al het werk drie weken eerder was afgerond dan verwacht. Waar Rijkswaterstaat aan weggebruikers en Connexxion online doorgaf dat het werk tot 19 juli zou duren, communiceerde aannemer De Jong Zuurmond al op de borden met de verkeersdeelnemers dat het op 28 juni gedaan zou zijn met het werk en de bijbehorende afsluitingen en omleidingen.

De tegenstrijdige berichten leidden tot buschauffeurs van lijn 251 die omleidingsroutes bleven volgen terwijl reizigers dankzij hun reisplanner erop rekenden dat zij Sint Maartensvlotbrug weer konden bereiken. Ook klopte de reizigersinformatie in OV-apps wekenlang niet. Pas vanaf 20 juni maakten reisplanners melding van omleidingsroutes voor buslijn 251. Die bleven na de oplevering nog wekenlang reppen van opgeheven bushaltes die alweer in gebruik waren of die nooit opgeheven waren geweest, zoals die van de buurtbus aan de overkant van het kanaal.

Volgens Rijkswaterstaat was er nauw samengewerkt en afgestemd met de gemeente Schagen, Provincie Noord-Holland en de dorpsraden, maar ook daar zijn inmiddels de nodige geluiden van ontevredenheid te horen.

Fietspad langs Zeeweg zou breder worden

Fietsoversteek zou uitgevoerd worden in rood asfalt met haaientanden aan beide zijden voor auto’s

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
André Bakker was in 2024 enkele maanden verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
5 antwoorden
  1. Kees
    Kees zegt:

    Het is ook wel makkelijk om de schuld bij de aannemer te leggen. Ik denk dat zowel Rws als de gemeente zelf het boetekleed moet aantrekken voor deze zeer teleurgestelde activiteiten

  2. René
    René zegt:

    Veiliger voor de fietsers en voetgangers? Waar zijn dan de zebrapaden gebleven?

  3. Gerard de Boer
    Gerard de Boer zegt:

    Even bij N9 blijven, heren. Een slecht werk wordt veroorzaakt door een slechte aannemer en een slechte toezichthouder/ opdrachtgever. Hier lijkt het beide het geval. Roepen dat er nauw samengewerkt is, terwijl je eigen werk niet deugd, is de aandacht verleggen van je eigen falen. Daarnaast ben ik benieuwd wie juridisch aansprakelijk is bij ongelukken. Opdrachtgever of opdrachtnemer.
    Al met al verdiend de fietsersbond een compliment voor de aandacht en de vasthoudendheid in deze twee reconstructies. Top!

  4. Leen van Dipten
    Leen van Dipten zegt:

    Zal mij benieuwen of de Zuiderweg aangepast is voor de oplevering van de Veldwachter. Ik vrees met grote vrezen. Er gaat maar weinig in een keer goed.

Reacties zijn gesloten.