Komt Connexxion met Flex Bus?
Buslijnen die worden geschrapt en toch hosanna-geluiden bij de provincie die volgens eigen zeggen een prima concessie heeft gegund aan Connexxion met meer vervoersaanbod en hogere frequentie in de spits, kortom, niemand snapt in Haarlem waarover die koude drukte gaat in de Noordkop. Immers worden Breezand, Dirkshorn, ’t Veld en Winkel ook in de avonduren en weekenden bediend.
Geen woord in het persbericht van een paar maanden geleden over het schrappen van buslijnen. Hoe is dan uit te leggen dat dit wel degelijk staat te gebeuren in de Noordkop? Connexxion vindt het ongenoegen voorbarig en zegt dat er nog een extra overleg komt met de gemeenten in oktober. Betekent dat dit de soep minder heet wordt geserveerd dan we denken? Â
Connexxion heeft een konijn in de hoed achter de hand. Dit konijn kan weleens de Flex Bus zijn, een openbaar vervoersvorm dat al een tijdje in praktijk wordt getest in Nijmegen en Arnhem: Overal Flex moet het hier heten. Het is vraaggestuurd busvervoer in gebieden waar de reguliere bus is verdwenen. Connexxion wil dit systeem ook invoeren onder de naam Overal Flex en noemt het een forse kwaliteitsverbetering voor de regio. Het wordt een bus(je) dat van halte naar halte rijdt en dat je kunt bestellen via een app. Een virtuele halte, zoals een verzorgingshuis, of een halte die eerder is verdwenen, kan in het netwerk worden opgenomen.
In de regio Nijmegen rijden ze al een jaartje of twee zo en het is een groot succes. Klanten betalen hun Breng-rit via de mobiele telefoon. Je stapt op bij je gewenste halte en de chauffeur brengt je naar je eindbestemming. Zijn er medepassagiers, dan berekent een slimme computer de logische route. De chauffeur volgt dit dan op. Goed nieuws voor de Noordkop? Ik denk het wel. Het systeem lijkt op dat van de Uber ’-taxi’s. Bij deze dienst bestel je ook via je smartphone een rit en komt een auto in de buurt naar je toe. Maar bij Breng Flex kun je, in tegenstelling tot Uber, ook betalen met de OV-chipkaart en je bankpas.
Maar het is niet goedkoop. Althans als ik afga op de regio Nijmegen waar een rit Breng Flex 3,50 euro kost.  Dit bedrag is hoger dan een gemiddeld busritje. Maar, zo stelt Breng, je krijgt er service voor terug. Je wordt opgepikt bij de halte waar je wilt staan. In de regio Nijmegen rijdt Breng Flex ook voor doelgroepen zoals scholieren en ouderen. Kortom, het systeem biedt ook sociale voordelen. Reizigers in dunbevolkte gebieden behouden op deze manier toegang tot OV diensten maar in aangepaste vorm. En de vervoerder  kan kosten besparen door minder lege bussen te laten rondrijden. Connexxion laat in een persbericht weten dat ze het systeem binnenkort gaat invoeren in Noord-Holland Noord.
Op Texel rijdt al een poos de Texel-hopper. Gaat uit van hetzelfde concept dat zekerheid biedt van een vaste buslijn met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer in één vervoersysteem. Aanvankelijk waren Texelaars vrij sceptisch, maar dat is niet meer zo. Reizigers zijn vooral te spreken over de toegenomen bereikbaarheid van heel Texel. Overdag, maar vooral ook ’s avonds. Het vooraf veel geuite bezwaar van reserveren wordt bijna niet meer gehoord. Hoe de buurtbus in dit verhaal past weet ik niet. Wel s het zo dat op de Flex Bussen betaalde chauffeurs zijn. In een tijd dat betaald werk het aflegt tegen vrijwilligerswerk is dit een goede ontwikkeling.
Wie weet kunnen we het mopperen staken en uitzien naar deze moderne vorm van openbaar vervoer in de Noordkop.
Eugeen Hoekstra Â
Â
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
waardeloos. Rijdt meestal niet op tijd. En alleen voor mensen die een mobiel hebben.