Herstel vlotbrug na schade in volle gang
BURGERVLOTBRUG – Normaal gesproken ligt er een vlotbrug in Burgervlotbrug, maar nu ligt de brug op het droge. In maart raakte de brug zo zwaar beschadigd dat deze is gedemonteerd om de werkelijke schade zichtbaar te maken. De vlotbrug ligt momenteel in Broek in Waterland, waar in opdracht van de provicie Noord-Holland hard wordt gewerkt aan het herstel.
Begin maart reed een te zwaar voertuig over de vlotbrug. Hierdoor braken onderandere de balansarmen van de brug. Uit onderzoek bleek dat de schade groter was dan in eerste instantie werd gedacht. “Door de monumentale status van de vlotbrug is de productie van onderdelen maat- en handwerk. Het kan daarom enkele maanden duren voordat deze beschikbaar zijn. De montagewerkzaamheden vinden voornamelijk in de loop van juni plaats,” liet de provincie eerder weten.
De herstelwerkzaamheden aan de kapotte vlotbrug in Burgervlotbrug duren naar verwachting tot halverwege juli. Dit is onder voorbehoud, maar lijkt op dit moment realistisch.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Goed dat jullie ook aandacht schenken aan het herstel van de brug en iedereen kan zien dat men druk bezig is om het te herstellen.
Ik had al geschreven dat het herstel nu al veel te lang duurt. Waar zijn de vervangings onderdelen gebleven?
Nu wordt er geroepen van juli 2025 dat deze brug buiten gebruik is. Dat zou zo maar ook juli 2026 kunnen worden. Hoe meer instanties erbij worden betrokken hoe duurder het herstel wordt. Iedereen wil dan wat. . Ook de verzekeringsmaatschappij gaat niet alles willen betalen. Dat wordt dus een zaak bij de rechter.
Bij gebrek aan vervangingsmateriaal wordt alles te licht uitgevoerd om kosten te besparen.. Het budget hiervoor is er niet.
Het ligt natuurlijk aan het zware verkeer dat erover rijd.
Er zijn bij de onderhoudsdienst geen materialen meer die je zo kunt uitwisselen voor herstel. Bij dergelijke kwetsbare bruggen kun je materiaal gereed hebben liggen omdat het verkeer te vaak te zwaar is voor deze brug. Je weet al van te voren dat er misbruik wordt gemaakt van deze brug.
Bij het maken van deze rijksvlotbruggen in het verleden waren alle vlotbruggen bijna hetzelfde. Dus was er uitwiaselbaar vervangingsmateriaal aanwezig in opslag. Dit materiaal is in het verleden gebruikt en uit bezuiniging niet meer gelijk beschikbaar voor snel herstel. Dus moet alles nog worden gemaakt, dus getekend, gemeten, gelast, geschuurd, geverfd, getransporteerd, inelkaar gezet, getest, etc.
Nu dat is duur en heeft een lange buitengebruik stelling tot gevolg.