Gemeenteraad buigt zich over verkeersplan

SCHAGEN – In de oordeelsvormende vergadering op 27 januari spreekt de gemeenteraad over het verkeersplan voor het centrum van Schagen. 

Dit plan is opgesteld door de gemeente, na een participatieproces en verschillende onderzoeken.

Het concept plan dat is opgesteld bestaat uit 16 maatregelen die het centrum van Schagen op het gebied van verkeer veilig, bereikbaar en flexibel moet maken. 

De maatregelen bestaan onder andere uit het afsluiten van een deel van de Markt voor motorvoertuigen en een herinrichting van de Markt en Gedempte Gracht met minder parkeerplekken en meer ruimte voor groen en parkeren van de fiets. 

Wat betreft parkeren blijft dit in het centrum gratis, maar wordt dit wat meer verplaatst naar de randen van het centrum. Met goede verwijzing en nieuwe parkeerterreinen wordt dit mogelijk gemaakt.

Er komen geen nieuwe beperkingen voor de bevoorrading van het centrum en in de toekomst komt er een haalbaarheidsonderzoek over het autoluw of autovrij maken van het centrum.

Het concept plan is te vinden op de website van de gemeente via www.schagen.nl/verkeersplan.

Een besluit van de gemeenteraad over dit plan staat vooralsnog gepland op de vergadering van 15 februari.

Zie ook video: Verkeersplan Schagen volgende week in raad

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Bas Burlage was tot en met augustus 2022 actief op de redactie van Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
2 antwoorden
  1. Muntje
    Muntje zegt:

    Onze verkeersdeskundige van onze gemeente Natuurlijk Schagen heeft de oplossing voor het erkeersplan en in volle overtuiging geschreven , ik neem aan dat de gemeenteraad met veel smileys op het gezicht p het regelrecht in de prullenbak deponeert. Of zou er nog een mogelijkheid zijn om zijn onzinnige plan toe te lichten in de raadszaal.?????

  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Maak het voor eens en altijd duidelijk.
    Als het aan mij ligt zou heel Schagen zoveel als mogelijk bordloos (met uitzondering van de straatnaamborden) moeten zijn. Elk bord kost geld tijd en onderhoud. Elk bod kost geld en geboden worden toch vaak niet opgevolgd.
    Overall waar auto’s niet zijn gewenst een fysieke blokkade door een (beweegbare) verkeerspaal. .
    Uitgaan van de regel verkeer van rechts gaat voor. Dus weg met al die voorrangsregels.
    Heel Schagen zo inrichten voor één richtingsverkeer voor motorvoertuigen. Dan kun je toe met smalle straten en heel veel ruimten voor de fiets en voetgangers.
    De maximale rijsnelheid max 30 km
    Het parkeren zoveel mogelijk buiten het centrum gratis en binnen de ring (Zuiderweg, N245, N248, N241) niet parkeren op de openbare weg. Dan blijft de weg vrij van geparkeerde voertuigen. Het parkeren alleen op eigen terrein en dus niet op de openbare weg.
    Laadpalen op eigen terrein. Daar waar deze op de openbare parkeerplekken zijn een maximale tijd instellen om daar de laden en parkeren. (maximaal 3 uur). Dan kunnen ook andere elektrische voertuigen hier gebruik van maken.

Reacties zijn gesloten.